Det nye Sifa blandeverket ruver godt i terrenget i Kløftefoss. Holtet Pukk & Betong har nådd en produksjon på nær 100 m3 i timen.
Det nye Sifa blandeverket ruver godt i terrenget i Kløftefoss. Holtet Pukk & Betong har nådd en produksjon på nær 100 m3 i timen.

Det begynte med litt graving og knusing

Holtet Pukk & Betong på Noresund har vokst kraftig siden oppstarten i 1991. I dag har Åke Holtet et vell av utstyr i driften, store avtaler for leveranser av stein og betong og er klar for å ta nye steg.

Det har garantert vært 20 knallharde år for daglig leder og gründer Åke Holtet siden oppstarten i 1991. Men man kan mistenke han for å være en stolt mann når han i dag ser tilbake på hva som er kommet ut av blodslitet:

-Holtet Pukk & Betong (HPB) har en topp moderne betongstasjon og en eldre betongstasjon i drift. Samlet teoretisk kapasitet på ca. 160 m3 betong i timen. Det eldre anlegget skal byttes helt, eller oppgraderes. Holtet har ikke bestemt seg.

-Selskapet har 16 betongbiler som går i skytteltrafikk. Tre av disse har eget Pumix kombipumpesystem påmontert.

-HPB har fem lastebiler som transporterer stein, pukk og grus til ventende kunder.

-Selskapet har et Haahjem mobilt knuseverk (CTC 1208) med kapasitet på 300-400 tonn i timen. HPB har også et mobilt semiverk, Svedala Roadmaster 4800 med kapasitet på ca. 200 tonn i timen - avhengig av spalteåpning.

 -Ved den nyeste betongstasjonen i Kløftefoss jobber et relativt nytt Finteck sorteringsverk på belter på spreng for å sortere massene som tas ut få meter unna.

-Selskapet har egen sementbil som henter 35 tonn tørrvarer av gangen i Oslo eller Slemmestad. Normalt blir det to-tre turer hver dag, men behovet har vært oppe i fem-seks turer om dagen for å levere nok betong til kundene.

-Sist men ikke minst, det er rikelig med naturressurser å ta av.

- Det finnes rundt 4 millioner m3 grus i Kløftefoss. I pukkverket i Rendalen har vi 200 mål der vi har gått to paller ned. Vi kan nok gå to-tre til. Jeg trenger ikke å bekymre meg, tror jeg, sier Åke Holtet.

Ingen bekymring

Etter å ha vært nesten en hel dag sammen med Åke Holtet på Noresund, satt Anlegg&Transport i bilen på vei tilbake til Kolbotn og funderte på hva det eventuelt måtte være som bekymrer Holtet. Vi hadde ikke kommet på noe som helst da vi parkerte bilen to timer senere. Mannen virker ute av stand til å bli bekymret, positivt ment.

Kanskje ligger noe av hemmeligheten i at han stadig ser nye muligheter, nær sagt i hvilken retning han snur seg. I tillegg virker det som om han har egenskapen til å være på rett sted til rett tid. For eksempel: Da Holtet Pukk & Betong slet med svært liten plass under tak for bilene, maskinene og mekanikerne, ga Moelven opp sin limtreproduksjon i Krødsherad og pakket sammen. Produksjonslokalene lå midt i smørøyet for Holtet Pukk & Betong.

- Vi gikk fra 250 m2 til 9000 m2 under tak. Vi gikk fra å stå i sandsiloen for å utføre service på utstyret vårt, til å kunne parkere hele bil- og maskinparken under tak samtidig, sier Holtet som også overtok mange nok kontorer til å avsette to til hver av dem som trenger dem.

Ny betongstasjon

I Kløftefoss, kort vei fra de nye lokalene, ligger den nye betongstasjonen HPB har investert et totalls millionbeløp i. Sifa-anlegget ble levert og montert av Fjellheim Handel AS ifjor sommer.

Ifjor leverte selskapet 32.000 m3 betong, noe som var en voldsom økning i forhold til året før. Mye av dette leveres til AF Gruppen som bygger ny kraftstasjon på Embretsfoss like ved betongblandeanlegget. 45.000 m3 skal leveres til jobben i Embretsfoss over en periode på 2,5 år, og det ryktes at det kommer nye utbygginger av kraftstasjoner i nærheten de kommende årene.

For kort tid siden ble det for øvrig klart at Holtet Pukk & Betong skal levere betong til Hæhres utbygging av riksvei 7 mellom Sokna og Ørgenvika. Til denne jobben vil det leveres ca. 20.000 m3 sprutebetong og 8000 m3 konstruksjonsbetong, noe som bidrar til stabil vekst i to-tre år fremover. Transportavstanden for betongen er også gunstig.

Det er for øvrig ikke bare godt timing for store prosjekter som gjør at Holtet driver med betongproduksjon i Noresund-området. Han er klinkende klar på at selskapet leverer et godt produkt også.

- Grusforekomstene her er godt egnet for betongproduksjon på grunn av det lave alkalieinnholdet på 4-6%. Dette gir mindre skade på armeringskonstruksjonene, sier Åke Holtet.

Leverer i Oslo

Selskapet leverer også til flere kunder i Oslo selv om transportavstanden er lang. Prisene er imidlertid bedre i Oslo, og dermed kan den lange avstanden forsvares. Holtet legger til at det mange steder rundt Oslo-området er lang leveringstid for betong. Selv har han god kapasitet.

- Vi har produsert nær 100 m3 i timen ved den nye betongstasjonen. Rekorden er 10 betongbiler på en time. Det er logistikken som setter begrensningene, sier Holtet.

Minuttene går nemlig fort når følgende skal gjøres: Hver bil rommer ca. 9 m3, og betongstasjonen må blande tre ganger for å fylle bilen. Blandestasjonen, for øvrig med styringssystemet ViCon fra Vision Automasjon AS i Gursken, bruker 50 sekunder i blandetid for hver sats. I tillegg skal det heises opp sand til blandeenheten (ikke transportbånd på Sifa-anlegget), samt fylles på med sement og vann. Først og sist skal bilen kjøres inn under påfyllingsluken og ut igjen.

Mye varmt vann

Ved den nye betongstasjonen er det installert et nytt finskprodusert vannvarmeanlegg som har en oppvarmingskapasitet på 800 liter til 75 grader på ett minutt! Polarmatic 1250 kW, som anlegget heter, benyttes også om vinteren til vannbåren varme i to digre haller som hver rommer 3500-4000 m3.

Hallene benyttes vinterstid til oppbevaring av sand for betongproduksjonen. Man trenger ikke å være lokalkjent for å vite at det blir kaldt på Noresund om vinteren, og det er ikke uvanlig med både 20 og 30 minus i vintermånedene. Da blir sanden som stein om den ligger ute og er lite egnet for betongproduksjon. Påfylling i hallene skjer gjennom en luke i taket, mens den hentes ut gjennom en port i bunn.

PS:Med de nye og store lokalene tilgjengelig vurderer Holtet å benytte noe ledig tid og kapasitet vinterstid til å støpe veiskillere i betong. Dette er et produkt Holtet har stor tro på. Han mener veiskillere i betong er langt bedre egnet til formålet enn for eksempel den såkalte «eggedeleren».

 

 

Forsiden nå