Inneklemt mellom et gjerde og en tilhenger på Oslo Havn sto den nye, eller rettere sagt nyoverhalte, Liebherr mobilkranen.
Inneklemt mellom et gjerde og en tilhenger på Oslo Havn sto den nye, eller rettere sagt nyoverhalte, Liebherr mobilkranen.

Dette er en brukt kran

Importør av Liebherr-kraner i Norge, Ing. Hans P. Øen AS, satser på import og salg av fabrikkoverhalte mobilkraner.

Det er ved første øyekast ikke lett å se at 70-tonneren ikke er ny. Lastebilsjåføren som hentet en Komatsu-hjullaster som sto parkert ved siden av kranen på Color Line-terminalen i Oslo Havn, spurte Anlegg&Transport om vi var på plass for å ta bilder av en ny Liebherr-kran. Da vi svarte at kranen var brukt, hevet han øyenbrynene og kikket ekstra nøye etter.

Millioner billigere

Den norske importøren har allerede solgt to fabrikkoverhalte kraner, til LH Bygg på Berkåk og Sigmund Stokke i Drammen. Nå er den tredje fabrikkoverhalte Liebherr-kranen ankommet Norge.

- Dette er et alternativ til nytt, og de fabrikkoverhalte kranene vil ligge 200.000 til 300.000 euro lavere i pris enn nye kraner, sier Thomas Bohlin, daglig leder i Ing. Hans P. Øen AS.

Kranene leveres kunden med seks måneders garanti, og den norske importøren satser på å selge mellom 10 og 20 maskiner i året. Bohlin sier de ikke har hast med å selge kranen på bildet, fordi den norske importøren ønsker å vise den frem til potensielle kunder først. Det er enklere å gå i detaljer og se på hvor omfattende arbeid som er gjort, når man har et konkret tilfelle å studere.

Full sjekk

Overhaling av Liebherrs mobilkraner utføres ved tre fabrikker i Europa: Oberhausen (Düsseldorf), Alt-Borh (Berlin) og Ehingen (Stuttgart).

- Hva gjøres helt konkret?

- Kranene rengjøres. Deretter sjekkes de optisk og teknisk, og det skrives mangellapp. Nødvendige reparasjoner og service utføres før den lakkeres, om ønskelig i en ny kundes farger og med kundens logo. I tillegg trykkes dokumentasjon på kundens eget språk, og til slutt testes og sertifiseres kranen, sier Bohlin.

Trend fra Øst-Europa

Liebherr er ikke den eneste maskinprodusenten som satser på fabrikkoverhaling av produktene sine. Da A&T var i Verona på Samoter-messen i mars, hadde Volvo stilt ut en gravemaskin som "var splittet i to". Den så brukt ut på den ene halvdelen og helt ny på den andre halvdelen. Poenget var å vise hvilken forvandling maskinen gikk gjennom om fabrikkens mekanikere fikk ta seg av den.

Bohlin forteller at trenden startet i Øst-Europa. Mye brukt og dårlig utstyr ble sendt østover til oppbygging av landene. Etter hvert ble økonomien bedre, og kvaliteten på det som ble importert økte. Neste steg ble fabrikkoverhalte maskiner som så helt nye ut.

- Flere og flere ser verdien av fabrikkoverhalte mobilkraner. Konseptet fyller et tomrom mellom nytt og brukt, sier Bohlin.

Merkelig år

Hans P. Øen AS har syv ansatte, tre i salg, tre reisende mekanikere og én fast på kontoret. I fjor solgte selskapet mobilkraner for mer enn 300 millioner kroner, og Bohlin er fornøyd med resultatet i det som var et merkelig år.

- 95% av bestillingene i fjor kom i første kvartal. Etter dette fikk finanskrisen et skikkelig tak på markedet, sier han.

 

 

Forsiden nå