Døråpningene er relativt store og vareromsgulvet er i flukt med den lave innlastningshøyden på varebilmodellen.
Døråpningene er relativt store og vareromsgulvet er i flukt med den lave innlastningshøyden på varebilmodellen.

Dette er en varebil!

Men den er faktisk ikke så liten som det står i pressemeldingen.

Som personbil har Mitsubishi i-MiEV vært en suksess, og i løpet av 2012 vil det bli levert over 600 av den fireseters el-bilen.

Nå har i-MiEV tatt steget ut i varebilverdnen klasse 1.

Varebilen har to seter, og vil ha et varerom på 1m 3 (i pressemeldingen stod det først 1cm 3, men vi antok at det er feil. Det ble også raskt rettet etter at AT.no hadde gjort Mitsubishi oppmerksom på feilen).

Nyttelasten vil være på 235 kg, inkludert fører, så noe tunggods vil den ikke kunne transportere.

Det som vil kunne være nyttig er fremkommeligheten og ikke minst tilgang på parkering og kollektivfelt i tettbygde strøk.

Ifølge en pressemelding fra Mitsubishi vil i-MiEV varebil ha det samme høye utstyrsnivået som personbilutgaven med standardutstyr som klimaanlegg, radio/ cd-spiller, stabilitetskontroll, anti-spinnkontroll med mer.

I tillegg kommer fordelene som bare i-MiEV har i sin klasse; man kan varme eller kjøle ned bilens kupé mens man lader via en fjernkontroll, og girvalg med ekstra regenerering av bremseenergi til fremdriftsbatteriet. Begge de to sistnevnte unike egenskapene bidrar til å forlenge bilens rekkevidde.

Kundegruppene til nye i-MiEV varebil er ventet å være firmaer, foretak og statlige- og kommunale etater, og veilende pris ligger på rett over 200.000 kroner.

 

Forsiden nå