EUs dekkmerking sier ingenting om veigrep på nordiske vinterveier.
EUs dekkmerking sier ingenting om veigrep på nordiske vinterveier.

Dette har de ikke tenkt på

EU-standarden for merking av dekk er ikke tilpasset skandinaviske forhold.

- Vi er kjent med at den foreslåtte dekkmerke-ordningen ikke er optimalt tilpasset skandinaviske forhold. Det finnes ikke harmoniserte prøvingsmetoder for slike dekk. Men EU-forordningen åpner for at klassifiseringen av dekk med hensyn til veggrep på snø og is kan tilpasses på et senere tidspunkt, sier fung. seksjonsleder Arne Valdemar Nielsen i Statens vegvesen.

Slik ser EUs dekkmerking ut. Ikke et ord om vinterføre.
Slik ser EUs dekkmerking ut. Ikke et ord om vinterføre.

Derfor har Statens vegvesen i samarbeid med dekkbransjen og de andre nordiske landene opprettet en arbeidsgruppe som skal vurdere muligheten for å introdusere en egen merking for grep på is- og vinterføre.

- Samtidig er det viktig at dekkbransjen går ut med informasjon til forbrukerne om krav også til vinteregenskaper på dekk når energimerkingen trår i kraft.  Vi understreker at de nasjonale kravene for tilstrekkelig vintergrep fortsatt gjelder. Vi vil også i fremtiden vil prioritere dette ved utekontroll, sier Nielsen.

Den nye EU-standarden for dekkmerking skal gjøre det enklere å velge dekk, og ligner sånn sett på energimerking av hvitevarer. På dekk er det opplysninger om støy, forbruk og bremsegrep på våt veg, men altså ikke på vinterføre.

EU-regelen om merking av dekk er sendt på høring fra Statens vegvesen, med frist 26. oktober. Det tas sikte på vedtagelse kort tid etterpå.

Reaksjonene på de manglende vinter-egenskapene har ikke latt vente på seg. Både Norges Automobilforbund, forhandlerkjeden Dekkmann og dekkprodusenten Nokian har reagert. De advarer mot at merkingen - slik de i dag foreligger i EUs forslag - bare gir egenskapskarakterer for bar veg.

 

Forsiden nå