Metsos markedssjef for knusing/sikting i Norge, Olav Hellekås (t.v) tar Ole-Bjørn Øygard i hånda foran sikteverket som skal leveres til Oddvard Øygard AS etter Vei og Anlegg-utstillingen. I midten står Metsos tekniske sjef i Norge, Oddvin Rørvik, og til høyre er Håkon Eggerud (ansatt i Oddvar Øygard AS).
Metsos markedssjef for knusing/sikting i Norge, Olav Hellekås (t.v) tar Ole-Bjørn Øygard i hånda foran sikteverket som skal leveres til Oddvard Øygard AS etter Vei og Anlegg-utstillingen. I midten står Metsos tekniske sjef i Norge, Oddvin Rørvik, og til høyre er Håkon Eggerud (ansatt i Oddvar Øygard AS).

- Dette virker veldig spennende

Her er Ole-Bjørn Øygard hos Metso i Tampere for å se på sikteverket og belteknuseren han har bestilt. Disse stilles ut på standen til Metso på Vei og Anlegg, og det er ventet at belteknuseren Lokotrack LT 120 med den nyutviklede kjeftknuser Metso C120, vil få mye oppmerksomhet på Hellerudsletta.

Det mobile Lokotrack-knuserverket er nemlig det første av Metsos nye modell som kommer til Norge. Etter Vei og Anlegg skal anlegget, sammen med et nytt mobilt sikteverk (Lokotrack ST 272), fraktes til Ål i Hallingdal der Oddvar Øygard AS holder til.

- Dette virker veldig spennende, sier daglig leder Ole-Bjørn Øygard i Oddvar Øygard AS.

Undersøkte løsninger

Da Øygard fikk øye på det nye 34-tonns sikteverket utenfor fabrikken i Tampere i Finland, slapp Øygard alt han hadde i hendene. Han undersøkte straks løsningen for dukskift, og ble så ivrig at Metsos HMS-medarbeider måtte minne ham på at det ikke er lov å klatre på maskinen.

Knuseverket veier 58 tonn og er akkurat innenfor vektgrensen for hva som kan transporteres på norske veier. Dette var avgjørende for valget til Ole-Bjørn Øygard. Oddvar Øygard AS utfører knusing i store deler av landet på oppdrag fra en rekke store entreprenører.

I tillegg vil knuseverket og sikteverket bli brukt i et nytt steinbrudd firmaet skal åpne på Torpo i Hallingdalen. Her ligger mer enn én million fm3 og venter på å bli «tygget».

Stor kapasitet

Kjeftknuseren C120 veier 26 tonn og spalteåpningen kan reguleres helt fra 70 til 200 mm. Inntaksåpningen er 1200x870 mm og knusekapasiteten oppgis til å være opptil 700 tonn/h (normalt 450-500 tonn/h). Kraften leveres fra en Cat C13-motor (310 kW) som tilfredsstiller de nye Tier 4i-utslippskravene. De fysiske målene på hele knuseverket er 16,5 meter langt, 3,9 meter høyt og 3,2 meter bredt. Bak settes sikteverket med inntaksåpning på 4870x1520 mm. Dette har kapasitet på 400-500 tonn/h.

Egentlig hadde Ole-Bjørn Øygard siktet seg inn på en mindre knuser, LT 116 på 50 tonn. Men under en tur til SteinExpo i Tyskland sist høst fikk han se LT 120-maskinen, og fristelsen har siden bygget seg opp. Knuseren leveres med dyseanlegg og lukkede transportører for støvdemping.

Oddvar Øygard AS har investert tungt de siste månedene. Metso-maskinene har havnet i handlekurven sammen med en ny Cat 980K-hjullaster og en Volvo fireakslet tippbil.

- Det er tunge investeringer, men vi hadde veldig mye jobb ifjor med opprydding fra flom og blokksteinproduksjon til Golsfjellet, sier Ole-Bjørn Øygard.

Konkurrent for Norgesvenn

Markedssjef for knusing og sikting i Norge, Olav Hellekås, gleder seg til å vise de nye maskinene på Vei og Anlegg 2012. @%:Lokotrack LT120 er nær vekten på «Norgesvennen» som LT1100 (mobil konknuser, 52 tonn), og fremtiden vil vise hvordan den nye introduksjonen vil påvirke salget av den «gamle traveren».

Dette er en knuser som har vært på markedet meget lenge, og som egentlig skulle fases ut/oppgraderes. Men i Norge har den har fått en «outstanding» posisjon med godt over 60 maskiner i drift, hvilket har gjort det «umulig» for Metso å stoppe eller forandre på produksjon av Lokotracken. Forandringer på styring og automasjon er selvsagt blitt gjort, og gjøres kontinuerlig.

Siktproduksjon til Finland

Etter mange år med produksjon av Metsos mobile sikteverk i Irland, er nå alt flyttet til Finland. Metso har valgt å bruke mange av de samme delene i både knusere og i sikteverkene. Dette er ikke den billigste løsningen, men selskapet føler det er den beste for å sikre samme kvalitet på knusere og sikteverk. Ved å flytte produksjonen av sikteverkene til samme fabrikk som Lokotrack-knuserne i Tampere, oppnår man bedre flyt i produksjonen og bedre økonomi.

Kimmo Anttila er sjef for siktedivisjonen i Tampere og viser Anlegg&Transport rundt på fabrikken.

- Vi kan ha fire maskiner i produksjon samtidig, og hver tredje dag ferdigstilles én maskin. Vi har 3-5 ganger større kapasitet her enn vi hadde i Irland, sier Anttila til Anlegg&Transport.

Forsiden nå