Filippinske sjåfører klar til å gi seg i kast med europeiske veier.
Filippinske sjåfører klar til å gi seg i kast med europeiske veier.

Dinotrans hentet over 100 filippinske sjåfører

Latviske SIA Dinotrans har 260 trekkvogner. Nå har de fått flydd inn over 100 lastebilsjåfører fra Filippinene.

Det skal være penger å spare på å bruke filippinske sjåfører fremfor østeuropeere, melder transportnet.se.

 Sjåførene er flydd til Tyskland og de skandinaviske landene etter å ha blitt rekruttert av det filippinske bemanningsbyrået STB-DJL Human Link.

Byrået har søkt etter personer med minst tre års lastebilerfaring, alder mellom 24 og 39 år, som kan snakke og skrive engelsk og ha videregående utdanning. I annonsen fremgår det, ifølge Transportnet, at sjåførene skal ha maksimalt 45-timers arbeidsuke, 9-timers arbeidsdag og 4 uker betalt ferie hvert år. Det opplyses at bilene har digitale fartsskriver.

Human Link rekrutterer filippinere til arbeid i mange bransjer i mange land.

- Det gjelder kvalitet - ikke penger

Svenske Staffan Resare er konsernleder i Dinotrans. Han forklarer rekrutteringen fra Asia slik:

- Til tross for at vi søker etter nye sjåfører i Latvia, får vi ingen søknader som møter våre krav til en sjåfør. Vi har valgt å ansette filippinske sjåfører for å møte våre kunders krav. Målet vårt er ikke å finne billig arbeidskraft. Det er det nok av i Europa. Målet er å sørge for at Dinotrans leverer god kvalitet på transport.

Resare forklarer at nettoutbetalingen til sjåførene vil ligge på mellom 1400 og 2000 euro per måned.

- Dette gjelder alle sjåfører i Dinotrans, og antakelig for de fleste transportbedrifter med tilsvarende virksomhet. Også våre tyske sjåfører som er ansatt i Tyskland ligger på dette nivået, sier han til transportnet.se.

De asiatiske sjåførene skal ha blitt tatt godt imot av kundene ifølge Resare.

Forsiden nå