Doosan viste frem denne hybriden i Kina, men det var sparsomt med informasjon om maskinen.
Doosan viste frem denne hybriden i Kina, men det var sparsomt med informasjon om maskinen.

Doosan viste hybrid-prototype

SHANGHAI (AT.no): Nærmer seg lansering på Europa-markedet.

Det blir spennende å høre nøyaktig hva som skjuler seg av teknologi i denne maskinen.
Det blir spennende å høre nøyaktig hva som skjuler seg av teknologi i denne maskinen.

Doosan stilte ut en 21-tonns hybridgravemaskin under Bauma China i Shanghai onsdag. Men det er en stund til den kommer på markedet, og mye rundt maskinen er fortsatt uklart. Den har heller ikke noe typenavn så langt.

Ifølge en koreansk ingeniør AT.no snakket med på standen i Kina, vil en hybrid fra Doosan tidligst være tilgjengelig på markedet i 2014.

Maskinene som ble vist veier 21,5 tonn, og har en motor som gir 110 kw ved 1900 omdreininger. Den kan kjøre 5,4 km/h og har en svinghastighet på 11 rpm. Påmontert hadde den en skuffe som tar en snau kubikkmeter.

Flere prototyper går nå testkjøring i Sør-Korea, og det gjenstår nok en god del arbeid før den er klar for salg. Ifølge den koreanske ingeniøren vil man spare minst 25 prosent drivstoff med en hybrid kontra en konvensjonell gravemaskin.

Selv om prototypen nå var utstilt i Kina, er det ikke det asiatiske markedet som er mest aktuelt for en slik hybrid. Det er det europeiske og amerikanske markedet som ligger først i køen her.

Hva angår teknologien på Doosan maskinen er Doosan-ingeniøren noe uklar. Men han antyder at Doosan har et nytt konsept hva angår lagring av den elektriske energien maskinen genererer.

 

Forsiden nå