STORE DIMENSJONER: Det er et imponerende syn når et dalføre passeres, her med massesortering i ene enden og rørene klare for legging fra den andre enden.
STORE DIMENSJONER: Det er et imponerende syn når et dalføre passeres, her med massesortering i ene enden og rørene klare for legging fra den andre enden.

Doosans 52 gravemaskiner tok «pipeline-kaka»

Året etter at et av Europas største gassledningsprosjekter, Trans Adriatic Pipeline – TAP, er kommet igang, arbeider 52 nye beltegravere på en 360 km lang parsell i Grekenland.

Der er de i gang med bygging av The Trans Adriatic Pipeline som er det europeiske benet i den sørlige gasslednings-korridoren som skal knytte det europeiske markedet til gassressursene i det Caspiske havet.

Joint venture for Europa

TAP er et joint venture av flere energiselskap, og blir betegnet som et av de største og strategiske energi infrastrukturprosjektene i Europa. Det investeres 4,5 milliarder euro i denne delen av prosjektet. Totalt vil 5000 personer bli beskjeftiget.

Den nye rørledningen vil fra den Gresk-Tyrkiske grensen krysse Grekenland og Albania, og deretter gå til Lecce i Italia. Totalt skal naturgassen transporteres fra produksjonen i det Caspiske havet og Azerbaijan. Etter planen blir gassen tilgjengelig også for flere av de største markedene i Europa som Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Sveits og Østerrike.

SEIRET: Med kort stikke, store krefter og bredbent understell vant 55-tonneren fra Doosan konkurransen om håndtering med vakuumløfter og legging av de 18 meter stålrørene.
SEIRET: Med kort stikke, store krefter og bredbent understell vant 55-tonneren fra Doosan konkurransen om håndtering med vakuumløfter og legging av de 18 meter stålrørene.

 

Det nye selskapet

I mars 2016 etablerte italienske Bonatti S.p.A. og greske J&P-Avax Group et nytt selskap som fikk kontrakten på denne delen av rørleggingen i TAP-prosjektet. Om begge involverte entreprenører er å si at de har bred erfaring med store rørleggingsprosjekter. Og det vil også kreves i Grekenland-traceen hvor passering av fjellpartier så vel som elvekryssinger vil by på utfordringer.

Maskinkonkurransen

Verdens ledende produsenter av gravemaskiner ble invitert til konkurranse for maskinvalg. Etter meget omfattende testprosedyrer falt valget på Doosan. Bestillingen lød på 52 gravemaskiner fordelt på vektklassene 30-55 tonn. Maskinene var fordelt på modellene DX300LC-5 (10 stk), DX340LC-5 (20 stk), DX380LC-5 (10 stk) og DX530LC-5 (12 stk).

En av prøvene besto i løfting av 14 tonn tunge og 18 meter lange stålrør ved hjelp av vakuum-løfteutstyr, deretter 360 graders sving og løfting til foreskrevet høyde og avsluttende legging av rørene. 53-tonneren DX530LC-5, med kort stikke (2,4 m), bom (6,3 m), utskytbar beltebredde på 3,9 meter, klarte oppgaven best. Ifølge opplysninger gjorde 55-tonneren samme jobb hvor det krevdes 60-70 tonns tunge maskiner fra konkurrentene.

- Testene gjør at vi får gravemaskiner i rett størrelse for den oppgave som skal utføres, hevdet ansvarlige John Joannou hos entreprenøren.

Med i kontrakten følger selvfølgelig også en servicepakke med garanti for 24-timers delelevering om det trengs. Om fremdriften i jobben heter det at rørleggingen går som planlagt, og all datainformasjon blir lagret både med hensyn til tid og forbruk.

Forsiden nå