Det er alle sjåførers ansvar å følge med når man sitter i en kø.
Det er alle sjåførers ansvar å følge med når man sitter i en kø.

DU kan kutte køene

Ikke bare sitt der og klag, men gjør noe med det.

Uoppmerksomme sjåfører skaper unødvendige køer. Dersom alle fulgte bedre med, ville køene du sitter i til daglig beveget seg raskere.

- Sjåfører blir mindre oppmerksomme etter at de først har havnet i kø. Når køen løser seg opp har trafikkavviklingen sunket til 900 biler i timen, i stedet for normalen på 1200 biler. Mange flytter fokuset over på andre ting og resultatet er at det ofte tar lenger tid før de reagerer når køen faktisk løser seg opp. Denne forsinkelsen bygger seg opp og blir til en mye verre kø enn nødvendig, sier sjefingeniør Kristian Wærsted i Statens vegvesen. 

- Å følge med der køene løser seg opp er egentlig en solidaritetshandling overfor dem bakover i køen, sier han.

Folk følger med i lyskryss

Dersom alle hadde klart å holde tre sekunders avstand når køene løser seg opp, ville køene vært mye kortere.

- I lyskryss følger de fleste godt med, når det blir grønt kjører de gjerne med bare to sekunders avstand, sier han og antyder at det samme burde vært tilfelle når en kø begynner å bevege seg.

Han forteller at den mest effektive trafikken er på motorvegene inn og ut av Oslo.

- Folk kjører tettere. På E18 fra Asker mot Oslo kan hvert kjørefelt ta unna 1600 - 1800 biler i timen før det stopper opp. Det tilsvarer bare litt over to sekunder mellom hver bil, sier han.    

- Ikke overdriv avstanden

Han vil ikke anbefale to sekunder mellom hver bil som noen norm - den er jo tre sekunder - men han understreker nødvendigheten av å følge med.

- Generelt bør vi holde god avstand til bilen foran. Men der det er tett trafikk og avviklingsproblemer er det viktig å ikke overdrive avstanden, mener han.

Problemet med dårlig avvikling av køer oppstår særlig når flere av trafikantene holder avstander til forankjørende på både 5, 10 og 15 sekunder mens de bak i køen opplever store forsinkelser. Han anbefaler å ha god oppmerksomhet flere biler fremover i trafikken for å oppdage så tidlig som mulig både når noen bremser ved vanlig trafikkhastighet og for å oppdage at de forankjørende øker farten ut av en kø.

 

Forsiden nå