Foran på høyre side kan det monteres en sammenleggbar tredemølle slik at det er mulig å få litt trim på reisen – uten å forlate førerhuset. Vi skimter så vidt TV-skjermen over døren.
Bak førersetet har Kamaz 2020 en sammenskyvbar dusj med plexiglass.
Førerplassen er moderne med heldigitalisert instrumentering. De utvendige speilene er erstattet av kameraer, og det kameraene dekker, fremkommer på to skjermer på hver hjørnestolpe.
Kamaz 2020 er et førerhuskonsept som foreløpig bare finnes som en idé og en modell. Man har tatt utgangspunkt i dagens utvendige mål på langtransportførerhus.
Glimt fra kjøkkenavdelingen med induksjonsplate med to kokepunkter og oppvaskkum som også kan tjene som håndvask. Begge deler kan slås opp mot bakveggen. Multifunksjonsmøbelet med uttrukket bordplate kan kjøres frem og tilbake på skinner i førerhusgulvet.

Dusj og toalett i ny lastebil

Sjekk dette førerhuset: Her har lastebilsjåføren kjøkken, toalett, dusj, kontor og tredemølle. Førerplassen er heldigitalisert, med plass til smarttelefonen i rattet.

Russlands største lastebilprodusent, Kamaz, viste et meget tiltalende konseptførerhus på transportutstillingen Comtrans i Moskva i september. Torino Design har vært sterkt inne i bildet.

Les også:

Tren på truckstop-en

Når man skal utvikle nye førerhusløsninger, har man strenge krav å forholde seg til. Nesten ingen lands myndigheter er villig til å gjøre noe med kjøretøylengdene, og dermed er det i praksis dagens førerhusmål som gjelder. Så hvor mye kan man klare å putte innenfor disse målene?

Kamaz og Torino Design har tatt utgangspunkt i at førerhuset skal dekke tre formål. Det skal først og fremst være sjåførens arbeidsplass når hun eller han kjører bilen. Dernest må førerhuset fungere som et kontor i langt sterkere grad enn det man ser i dag.

Sist, men ikke minst, er førerhuset sjåførens annet hjem hvor man må kunne utføre en rekke forskjellig aktiviteter mange timer i døgnet. Kamaz og Torino Design har kalt konseptet Kamaz 2020 og mener dermed det ikke trenger å være så langt frem før storparten av de viste løsningene kan være en realitet.

Førerplassen - elektromagnetisk demping

Designerne har tatt utgangspunkt i sjåføren og bygget førerplassen rundt denne. Her er det selvsagt valgt en rekke digitale løsninger. De utvendige speilene er erstattet av kameraer slik vi bl.a. har sett på Daimlers Future Truck.

To kameraer på hver side fanger opp det man normalt ser gjennom speilene, men også noe mer for å unngå dødsoner. Dette vises på to skjermer på hver hjørnestolpe. Fordelene med en slik løsning er bedre aerodynamikk, foruten at dødsonene konvensjonelle speil skaper, er borte.

Dashbordet har fått digital instrumentering hele veien. Sjåføren får kun informasjon som er nødvendig i øyeblikket, samtidig som det etter behov er mulig å hente ut langt mer enn det et tradisjonelt analogt instrumentpanel kan vise.

Førerplassen er moderne med heldigitalisert instrumentering. De utvendige speilene er erstattet av kameraer, og det kameraene dekker, fremkommer på to skjermer på hver hjørnestolpe. Se også smarttelefonplassen midt i rattet.
Førerplassen er moderne med heldigitalisert instrumentering. De utvendige speilene er erstattet av kameraer, og det kameraene dekker, fremkommer på to skjermer på hver hjørnestolpe. Se også smarttelefonplassen midt i rattet.

Navigasjon og en værstasjon er selvsagt integrert. Lengre frem ser man for seg at lastebilen vil kunne «snakke» med andre kjøretøy for å registrere trafikkmengden eller hindringer på veien og velge den mest effektive kjøreruten til bestemmelsesstedet.

I multifunksjonsrattet er det integrert en smarttelefon med kontinuerlig dataoppkobling. Dette er hjernen i all den kommunikasjon sjåføren trenger underveis.

Førersetet er av en helt ny type med elektromagnetisk fjæring. Setet registrerer alle humper og ujevnheter på veien og demper fjærbevegelsene deretter. Mer enn 90% av vibrasjoner og ubehagelige bevegelser blir fjernet, et viktig bidrag til at sjåføren blir mindre sliten på turen.

Kontoret i førerhuset

Kamaz 2020 har gode kontorløsninger. Rikelig med plass for dokumenter, skrivesaker og annet kontorutstyr er ikke selvsagt i dagens lastebiler, men konseptførerhuset har det. Noen rom kan låses for å sikre viktige eiendeler.

Førerhuset har et multifunksjons-møbel som kan skyves frem og tilbake i førerhusets lengderetning. Her er det også et bord som egner seg godt til kontorarbeid, men som også har andre funksjoner.

Sentralt på dashbordet sitter et 13-tommers nettbrett som er en del av instrumenteringen under kjøring, men som fungerer som en fullverdig PC når bilen står i ro. Nettbrettet har kontinuerlig dataoppkobling og vil dermed kunne tilfredsstille alle kontorbehov.

Kjøkken, dusj, toalett og tredemølle

Langtransportsjåføren har mer oppholdstid enn kjøretid i et lastebilførerhus. Her skal man ha muligheter til å spise, utføre personlig hygiene, slappe av og sove. Man trenger en viss mengde utstyr for dette, men i Kamaz 2020 er alt utformet slik at det tar minst mulig plass og gjerne kan stues bort når det ikke er i bruk.

Det er viktig med mat på reisen, også når man ikke finner noe spisested langs veien. Kjøkkenavdelingen har en induksjonsplate med to kokeområder. Den forsvinner inn i bakveggen når man ikke har bruk for den og slår den opp. Førerhuset har også en praktisk mikrobølgeovn, og en kaffemaskin er selvsagt på plass. Oppvasken tar man i en liten kum som også fungerer som håndvask. Den forsvinner også inni bakveggen når den slås opp.

Man er heller ikke avhengig av å finne en dusj langs veien, for det har jo bilen. Den er utfoldbar, og plexiglass sørger for at det ikke blir vannsprut andre steder i førerhuset.

Grisete rasteplasser kan høre fortiden til, for Kamaz 2020 har selvsagt også et lite toalett. Det er av samme typen man finner i fritidsbåter og fly, men tilpasset plassforholdene i et førerhus.

Når det er tid for å slappe av, kan førerhuset enkelt omgjøres til en salong hvor man kan se på TV på en 24-tommers flatskjerm, lese, spille PC-spill, eller drive med andre aktiviteter. Torino Design har også tenkt på at det ofte er vanskelig for lastebilsjåfører å få nok mosjon. Der man normalt finner passasjersetet, kan det enkelt monteres en sammenleggbar tredemølle, og så kan man gå eller løpe uten i hele tatt å forlate førerhuset.

Når det er tid for å sove, kan man senke en romslig seng som ellers har sin plass oppe under taket.

Forsiden nå