Ny tolags asfaltutlegger fikk berettiget oppmerksomhet på Bauma, for den nye modellen er også aktuell for det nordiske markedet.
Ny tolags asfaltutlegger fikk berettiget oppmerksomhet på Bauma, for den nye modellen er også aktuell for det nordiske markedet.

Dynapacs kompakte asfaltutlegger

Da Dynapac lanserte sin tolags asfaltutlegger på Conexpo i Las Vegas for et par år siden, vakte løsningen berettiget oppmerksomhet.

Innvendingen var at utleggeren var for stor for vanlig veibredde, men skreddersydd for motorveier og flyplasser.

Dette har Dynapac gjort noe med, og på Bauma viste produsenten modellen CM2500 som har fått mindre dimensjoner med en leggebredde på 2,55 meter. Og da er asfaltutleggeren med ett svært aktuell i hele Norden.

Enkelt forklart kan CM2500 legge bindematerial og topplag i en operasjon. Samtidig reguleres tykkelsen slik at det spares materiale uten at det går ut over kvaliteten.

Med nyintroduksjonen kan et arbeidslag legge to lag asfalt i en og samme operasjon.

CM2500 stiller heller ikke samme krav til logistikken som "storebror" gjorde. Den krevde nemlig svært god tilgang på materiale for å holde fremdriften, og køer av velfylte lastebiler var absolutt nødvendig.

CM2500-leggeren drives av en 116 kW Deutz motor og har 300 liter dieseltank. Hastigheten under legging er trinnløs 0-13 m/min, og transporthastigheten er 3,5 km/h. Teoretisk kapasitet for utlegging av masse er 81 tonn/h.

Organisatorisk er Dynapac nå lagt under Atlas Copco Construction Tools.

Forsiden nå