Bilde fra kontraktsigneringen på vei- og tunnelarbeidet som fører frem til den planlagte Hålogalandsbrua på ny E6 nord for Narvik. Kontrakten ble signert av Asgeir Loftsson fra entreprenørselskapet Istak - et datterselskap av E. Pihl & Søn AS. Regionvegsjef i Statens vegvesen, Region nord, Torbjørn Naimak, til venstre. Nå er ikke den kontrakten verdt særlig mye for Statens vegvesen.
Bilde fra kontraktsigneringen på vei- og tunnelarbeidet som fører frem til den planlagte Hålogalandsbrua på ny E6 nord for Narvik. Kontrakten ble signert av Asgeir Loftsson fra entreprenørselskapet Istak - et datterselskap av E. Pihl & Søn AS. Regionvegsjef i Statens vegvesen, Region nord, Torbjørn Naimak, til venstre. Nå er ikke den kontrakten verdt særlig mye for Statens vegvesen.

E. Pihl & Søn er konkurs

Styret i den danske entreprenørbedriften leverte inn konkursbegjæring mandag 26. august.

Det har vært umulig å finne en finansiell løsning for selskapet som kan sikre fortsatt drift.

«Det er med stor beklagelse vi i dag har levert konkursbegjæring til Skifteretten. Konkursen i Pihl vil ha store og vidtrekkende negative økonomiske og menneskelige konsekvenser for mange dyktige medarbeidere, for byggherrer, partnere og underleverandører. Det er fryktelig å ta en beslutning som vil berøre så mange menneskers og virksomheters hverdag og økonomiske fundament», skriver selskapet i en pressemelding i dag.

Denne kontrakten har en verdi på 375 millioner kroner og ble undertegnet i januar i år.

E. Pihl & Søn har flere prosjekt i Norge, blant annet vei- og tunnelarbeidet som fører frem til den planlagte Hålogalandsbrua på ny E6 nord for Narvik.

Pihl omsatte for 5,4 milliarder danske kroner i 2012, og sysselsatte 2400 personer i 15 land i Europa, Asia og Nord-Amerika. Selskapet ble etablert i 1887, og ble omdannet til aksjeselskap i 1971.

Forsiden nå