A&T har kjørt nye Daily med en 3-liters motor som yter 205 hester og et dreiemoment på hele 470 Nm - et hyggelig bekjentskap
A&T har kjørt nye Daily med en 3-liters motor som yter 205 hester og et dreiemoment på hele 470 Nm - et hyggelig bekjentskap

:«Eccellente» italiener på tur

Iveco har valgt Supermann-logoen i forbindelse med lanseringen av «nye» Daily, og at det er store forbedringer for føreren er det ingen tvil om.

Testbilen denne gangen er en Iveco Daily 35S21, en 3,5-tonner med 205 hk-motor og hele 470 Nm dreiemoment. På norske høstveier er dette mer enn nok moment, selv med fullastet bil, til at ASRen måtte på jobb om føreren fikk en litt tung gassfot.

Bilen blir også tilgjengelig med den samme motoren med litt lavere effektuttak, 146 hk/350 Nm samt en 170 hk med 400 Nm. Alle de tre motorene har en fin og flat momentkurve hvor toppmomentet strekker seg over ca. 1500 omdreininger.

Fjæringen på denne bilen er litt spesiell, den er nemlig luftfjæret, noe som vi syntes fungerte utmerket under vår prøvekjøring.

Testbilen er en italiensk demobil, slik at alle norske spesifikasjoner ikke nødvendigvis vil være identiske med de vi fant på testbilen.

Kjøringen

Med denne motoren oppfører den seg som en drøm, det er krefter i massevis, og selv om den blir sluppet helt ned mot 800 o/min., så innhenter den seg greit også med last. I vår testløype er det mange kraftige stigninger, og vi har nok aldri tidligere behøvd så få girskift i stigningene opp mot Tryvann. Den meget lette servo-styringen tar det noe tid å venne seg til. Bilens svingradius er blant de bedre vi har kjørt i denne klassen.

Det er ikke veldig stor forskjell på fjæringskomfort og oppførsel om bilen er lastet med 650 eller 1000 kilo, men under tomkjøring kan den virke litt lett i baken. Vi kjørte runden med et drivstofforbruk på 0,86 l/mil, noe som er helt akseptabelt når vi snakker om en totalvekt på drøyt 3 tonn.

Støynivået er også blitt vesentlig bedre enn i de tidligere tiders Daily. Ved kjøring over ca. 50 km/h er det vind og dekkstøy som høres, motorstøy er da mer eller mindre helt «overdøvet». Vi kjører testrunden uten bruk av radio etc. for å føle bilens reelle støynivå på kroppen. Når bilen opererer i lavere hastigheter er det mulig å høre noe motorlyd, men knapt nok til å kunne definere det som støy.

Førermiljøet

Også på dette punktet er siste generasjon Daily forbedret. Foreløpig har vi kun stiftet bekjentskap med det luftfjærede setet, et sete som vi finner svært komfortabelt og som enkelt stilles inn etter førerens ønske. Det er ikke gjort noe med frontvinduet slik at høye sjåfører fremdeles kan ha problemer med sikt oppover da ruten er forholdsvis lav. Testbilen var også utstyrt med både ryggesensor og ryggekamera. Kombinasjonen av disse er svært nyttig, da man enkelt kunne rygge sikkert helt inntil bakenforliggende objekter. Både instrumentering og betjeningsorganer er oversiktlige og enkle å betjene uten noen spesielle særegenheter.

Det er mange forskjellige oppbevaringsrom og hyller, men vi kunne ikke finne noen passende plass for oppbevaring av småpenger og en kulepenn etc. innen en armlengdes avstand fra føreren. Koppeholderne har en diameter som er litt i minste laget, da det ikke var mulig å få vår vanlige "testkaffekopp" helt ned i holderen.

Lasterommet

Med 190 cm innvendig høyde er det mulig for brorparten av våre landsmenn å stå oppreist i lasterommet, noe som gjør at bilen egner seg godt eksempelvis som servicevogn.

Det er godt med lastsikringsøyne i gulvet, og innlasting med truck går fint gjennom alle dørene. Gjennom sidedørene er det bare mulig å laste i pallens lengderetning, noe som begrenser gulvutnyttelsen noe. Testbilens nyttelastkapasitet er på ca. 1100 kilo, 200 kilo mindre enn det som er oppgitt i brosjyremateriellet.

Forsiden nå