Lastebiler med strømfanger over førerhuset kan stå for fremtidig malmtransport mellom Pajala og Svappavaara i Nord-Sverige.
Lastebiler med strømfanger over førerhuset kan stå for fremtidig malmtransport mellom Pajala og Svappavaara i Nord-Sverige.

El-lastebil for malmfrakt

Scania forbereder en elektrisk lastebil for mulig drift mellom jerngruven i Pajala og Svappavaara i Nord-Sverige.

Dette forutsetter at ruten elektrifiseres med overhengende kabler slik at lastebilen kan kjøre omtrent som en trolleybuss. Den spesielle lastebilen ble nylig vist på den såkalte Almedalsveckan i Visby på den svenske øya Gotland. Lastebilen er et fellesprosjekt mellom Scania og Siemens.

Lastebiler skal frakte jernmalm døgnet rundt for lossing over på Malmbanan som vil transportere malmen til Narvik havn. I en nylig publisert rapport uttrykker svenske transportmyndigheter at elektrisk drevne lastebiler, enten med overhengende kjøreledninger eller strømskinner på veien, er et realistisk alternativ. Overhengende strømforsyning er den mest realistiske løsningen om strekningen skal elektrifiseres, ettersom veien er bygd over myrer og i kupert terreng.

- Dette er ett av mange forskjellige prosjekter hos Scania for å identifisere nye, drivstoffbesparende fremtidsalternativer, forteller Sara Bengtsson, leder for Scania Public Affairs.

Siemens har bygd egen testbane for elektrifiserte lastebiler utenfor Berlin. Her går nå flere ombygde Mercedes-Benz Actros i omfattende tester.
Siemens har bygd egen testbane for elektrifiserte lastebiler utenfor Berlin. Her går nå flere ombygde Mercedes-Benz Actros i omfattende tester.

Diesel og strøm

Den elektriske lastebilen bygger på en teknologi utviklet av Siemens, kjent som eHighway. Den ligner den man finner i trolleybusser, men er langt mer avansert. Systemet i lastebilen oppdager om det er overhengende kabler ved hjelp av en lasersensor og hever deretter spenningsfangerne. En hall-sensor overvåker at lastebilen følger kablene. Spenningsfangerne flytter seg automatisk på kjøretøyet for å sikre sammenhengende kontakt.

Lastebilene beholder dieselmotoren, men blir i tillegg utstyrt med en kraftig elektrisk fremdriftsmotor. Den sitter på plassen til den konvensjonelle girkassen som den erstatter. Videre er det montert en generator mellom dieselmotoren og den elektriske motoren. Når bilen ikke får strøm fra de overhengende kjøreledningene, starter dieselmotoren og driver generatoren som produserer tilstrekkelig med strøm til den elektriske motoren.

Testbane

Siemens har bygd testbane for utprøving av slike kjøretøy utenfor Berlin. Kjøreledningene har ikke skapt noen problemer, men utfordringen har vært å konstruere systemet som vil tillate at bilen kobler seg hyppig av og på strømforsyningen, for eksempel ved forbikjøring.

Det er uansett et stykke frem til ferdig produkt. Heller ikke elektrisk strøm er utslippsfri, med mindre den produseres med vannkraft eller annen gjenvinnbar energi. På testbanen utenfor Berlin er det faktisk større utslipp fra en elektrifisert Mercedes-Benz Actros enn fra en tilsvarende rent dieseldrevet lastebil. Dessuten er en elektrifisert lastebil dyr. Siemens vurderer merprisen til 180.000 euro, men dette kan selvsagt reduseres noe ved en seriemessig produksjon. I tillegg kommer kostnadene til kjøreledninger. Det benyttes to parallelthengende som for trolleybusser.

Flere bruksområder

Det finnes flere mulige bruksområder for elektrifiserte lastebiler. Underjordisk transport, eksempelvis i gruver, er ett. Store byområder et annet, hvis strømmen kan produseres miljøvennlig. I Los Angeles i USA har man begynt å vurdere muligheten. Havnen i byen mottar 40% av USAs importvarer. Nærmeste logistikksentrum ligger 30 km unna. Transporten besørges i dag av 35.00 lastebiler i shuttletrafikk gjennom megabyen. Byen ønsker et CO 2-fritt alternativ, og Siemens håper å få muligheten til å jobbe med prosjektet.

Skjematisk oppbygning av en elektrifisert lastebil. Forfra og bakover bilens ordinære dieselmotor, generator, elektrisk motor og ordinær mellomaksel for overføring av drivkraft til bakhjulene. Tilkoblet overhengende kjøreledninger driver el-motoren direkte. Manøvrerer den bort fra kjøreledningene, starter dieselmotoren automatisk. Den driver generatoren som gir strøm til el-motoren. Ved nedbremsing fungerer el-motoren som generator og fører strøm tilbake til kjøreledningene.
Skjematisk oppbygning av en elektrifisert lastebil. Forfra og bakover bilens ordinære dieselmotor, generator, elektrisk motor og ordinær mellomaksel for overføring av drivkraft til bakhjulene. Tilkoblet overhengende kjøreledninger driver el-motoren direkte. Manøvrerer den bort fra kjøreledningene, starter dieselmotoren automatisk. Den driver generatoren som gir strøm til el-motoren. Ved nedbremsing fungerer el-motoren som generator og fører strøm tilbake til kjøreledningene.

 

 

Forsiden nå