Bilene fra Scania er imponerende godt holdt.
Bilene fra Scania er imponerende godt holdt.

Eldgamle Scaniaer går fortsatt

Strengt vedlikehold og forsiktig kjøring er nøkkelen for førerne i de fjerntliggende kinesiske provinsene.

 På 1960 og 70-tallet investerte kinesiske myndigheter i 700 tømmertransportiler fra Scania, og bilene ble straks satt i drift i Mandsjuria, Yunnan og andre fjerntliggende provinser.

Carl-Anders Wikner tok del i avtalen med kineserne den gang, og så hvordan Scanias biler revolusjonerte skogdriften i Mandsjuria.

- Myndighetene hadde bestilt LT110 6x4, men i løpet av leveringsperioden begynte Scania å produsere den forbedrede LT111 6x4. Kinesiske myndigheter ville likevel ha LT110-bilene slik det stod i kontrakten. Vår løsning ble å merke de nye bilene med LT110, ler Wikner i dag.

Glemt

Bilene ble etter hvert mer eller mindre glemt av omverdenen, men når Scania i mer moderne tider etablerte forretninger i Kina, meldte spørsmålet seg: Hva skjedde med disse tømmerbilene?

Nærmere 50 år etter de første leveransene ble en delegasjon sendt til Indre Mongolia og Heilongjiang for å sjekke rykter om at noen av disse bilene fortsatt var operative faktisk stemte.

Og begge steder ble det funnet operative biler, som nå var på private hender.

Like gammel som eieren

En av eierne er Wu Wei, som ble født i 1975, samme år som bilen hans ble lever til Kina.

- Jeg husker denne bilen fra da jeg vokste opp. Da jeg begynte å jobbe i skogen etter at jeg sluttet på skolen, drømte jeg om en dag å eie den. Og da jeg og bilen passerte 30, fikk jeg sjansen til å kjøpe den, forteller Wei i en pressemelding fra Scania.

- Den var som ny. Den var så godt tatt vare på. Dashbordet skinte og instrumentene virket, sier han.

Valgte de beste førerne

Zhou Zhenqing kjørte bilen som lærling, og bekrefter at den går som den skal. Han har også en forklaring.

- Da skogbruksmyndighetene bestilte 33 Scania-lastebiler til området i 1975, var de nøye når de valgte ut førere. Bare de beste førerne fikk lov til å kjøre dem, sier han.

Bilene kjører i perioder i temperaturer under -30, og har fraktet opp til 50 tonn av gangen. For å spare veier og broer har myndighetene nå satt en begrensning på 30 tonn.

- Vi har alltid kjørt, vedlikeholdt og stelt bilene svært nøye. Skulle det være en gren på veien, stopper vi og fjerner den før vi fortsetter. Vi vil ikke ha riper i lakken, sier Zhenqing.  

Zhou Zhenqing kjørte tømmerbilen da han var lærling, og forteller at den ble kjørt svært forsiktig.
Zhou Zhenqing kjørte tømmerbilen da han var lærling, og forteller at den ble kjørt svært forsiktig.

Forsiden nå