Nyheten ABT e-Transporter på Volkswagens område på IAA.
Nyheten ABT e-Transporter på Volkswagens område på IAA. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Elektriske nyheter fra Volkswagen

Elektrisk Caddy, Transporter, Crafter og sykkel er bare noe av det VW bringer til torgs på nyttekjøretøymessen IAA i Hannover 20. til 27. september.

Volkswagen Nyttekjøretøy presenterer fem nullutslippsnyheter under IAA-messen i Hannover.

Noen av høydepunktene, er verdenspremieren på fullelektriske ABT e-Caddy og ABT e-Transporter, samt elektriske I.D. Buzz Cargo.

ABT e-Caddy

På IAA-messen ble det kunngjort et samarbeid mellom Volkswagen Commercial Vehicles og ABT e-line GmbH om elektrifiserte versjoner av Caddy og Transporter. ABT e-line er et firma som allerede har stor erfaring med elektriske løsninger. Søsterselskapet ABT Sportsline GmbH er blant annet suksessfulle i Formula E racing.

ABT e-Caddy er spesiallaget for bykjøring og skal være en av de mest rommelige modellene i sin klasse. ABT e-Caddy vil komme på markedet i andre kvartal 2019 og leveres med en 111hk (82kW) motor og en batteripakke på 37,3 kWh.

ABT e-Caddy kommer både som varebil og personbil. Den skal også kunne brukes som drosjebil. Foto: VW

Dette gir en rekkevidde etter NEDC-standarden på 220 km (foreløpig verdi). Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen, noe som skal gi en godt balansert bil med lavt tyngdepunkt. Hastigheten er begrenset til 120 km/t.

Det blir følgende ladealternativer: Inntil 7,2kW AC-lading (ladetid 5 timer og 10 min) og hurtiglading på 40kW (49 minutter ladetid til 80% kapasitet).

ABT e-Caddy Maxi kommer både i vare- og personbilutgaver og det tas frem to modeller for det norske markedet:

  • ABT e-Caddy Maxi varebil
  • ABT e-Caddy Maxi Comfortline personbil

Etter planen skal tilhengerfeste bli tilgjengelig, men tilhengervekten er ikke avklart ennå. 

-  Dette er svært spennende nyheter for oss. Planlagt produksjonsstart for ABT e-Caddy er 2. kvartal 2019 og vi ser frem til å få denne nyheten til Norge, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

ABT e-Transporter. Foto: VW

ABT e-Transporter

Volkswagen har solgt Transporter gjennom åtte tiår og nå gjør de den bestselgende modellen elektrisk.

I Hannover får ABT e-Transporter sin verdenspremiere som en del av et taxi-konsept og som varebil. Batterisystemet på ABT e-Transporter, som foreløpig er en konseptbil, er skalerbart og åpner for en rekkevidde mellom 208 og 400 kilometer (estimerte NEDC-verdier).

Det er planlagt at ABT e-Transporter skal leveres i lang utgave. Motoren er den samme som for ABT e-Caddy, på 111HK (82kW). Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen, noe som gir en godt balansert bil med lavt tyngdepunkt. Hastigheten er begrenset til 120 km/t.

Følgende modeller planlegges:

  • ABT e-Transporter varebil, lang utgave.
  • ABT e-Caravelle Comfortline lang personbil.

Den leveres med to alternative batteripakker:

- 37,3 kW med rekkevidde på 208 km, nyttelast ca. 1000 kg.
- 74,6 kW med rekkevidde på 400 km, nyttelast ca. 700 kg.

Det vil bli følgende ladealternativer: Inntil 7,2kW AC-lading (Ladetid 5 timer og 10 min for 37,3kW batteripakken) og hurtiglading på 40kW (49 minutter ladetid til 80% kapasitet for 37,3kW batteripakken).

Ladetidene for 74,6 kW batteripakken vil være det dobbelte.

Denne modellen er fremdeles kun en prototype, men planen er å sette den i produksjon innen ett år, det vil si til høsten 2019.

Volkswagen e-Crafter. Foto: VW

Helelektrisk e-Crafter

Volkswagen e-Crafter er også en av de store nyhetene på IAA-messen. Den markerer starten på en elektrisk offensiv fra Volkswagen Nyttekjøretøy. Volkswagen e-Crafter vises i Norge for første gang under Zerokonferansen 7.- 8. november 2018.

Samme dag som messen åpner (20. september 2018) blir det salgstart i Norge for nye e-Crafter. Volkswagen e-Crafter kommer som varebil med L3H3-karosseri og med et fast høyt standardutstyrsnivå.

Den leveres først som 3,5t totalvekt med ca 950 kg nyttelast. Volkswagen e-Crafter vil koste kr. 630 000,- eks mva. Dette inkluderer standardutstyr til en verdi av ca 52 000,- i forhold til en Crafter med dieselmotor.

Brenselcelle-/hydrogenkjøretøyet Crafter HyMotion er fremdeles på konseptstadiet. Foto: WV

Crafter HyMotion

Flere alternative drivlinjer vises under IAA-messen (20.-27. september 2018), hvor også brenselcelle-/hydrogenkjøretøyet Crafter HyMotion får sin verdenspremiere.

Crafter HyMotion er spesielt laget for de som trenger å kjøre lengre avstander, med en rekkevidde på over 500 kilometer.

Denne er fortsatt på konseptstadiet, men gitt at infrastrukturen kommer på plass vil modellen kunne rulles ut i markedet. Hydrogentanken er på 7.5 kg.

I.D. Buzz Cargo. Illustrasjon: VW

I.D. Buzz Cargo

I.D. Buzz Cargo er enda en nyhet. Dette er det første eksempel på hvordan I.D-familien og MEB-plattformen forgrener seg til Volkswagen Nyttekjøretøy. 

- I.D. Buzz Cargo blir digital og kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde. Den modulære MEB-plattformen åpner for en rekkevidde helt opp til 550 kilometer etter WLTP-syklusen, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

Volkswagens første elektriske sykkel, Cargo e-Bike. Foto: VW

Elektrisk varesykkel

På messen blir også Volkswagens første elektriske sykkel, Cargo e-Bike, lansert. Sykkelen har to hjul foran og ett bak, en toppfart på 25 km/t og kan lastes med opptil 210 kg, inkludert syklisten.

- Dette blir verdens meste avanserte elsykkel av sitt slag og kommer på markedet i løpet av 2019, lover Volkswagen i en pressemelding.

Med denne elektriske satsingen fra Volkswagen Nyttekjøretøy kan selskapet tilby utslippsfrie alternativer til stadig flere og med det er man enda bedre rustet for å kunne elektrifisere transportsektoren.

Forsiden nå