Bilde fra testbanen ved Berlin.
Bilde fra testbanen ved Berlin. (Foto: Scania)

Elektriske Scania-tester i Sverige

I februar 2016 starter Scania testing av elektriske lastebiler på den elektriske veien som skal bygges i prosjektet «Gävle Electric Road».

Prosjektet skal teste konduktiv strømteknologi som innebærer strømledninger over kjøretøyene.

Prosjektet skal være med på å nå den svenske regjeringens mål om en fossilfri kjøretøyflåte innen 2030. Prosjektet mottar ca. 77 mill. svenske kroner i statlig støtte og har 48 millioner svenske kroner tilgjengelig fra bedrifter og fra Gävleborg-regionen.

Testet siden 2013

Scania-ene skal kjøre varer på en testbane som er to kilometer lang og ligger mellom Gävle havn og E16. Lastebilene er utstyrt med elektrisk-hybrid teknologi utviklet av Scania. Strømoverføringen fra ledningene til lastebilene er utviklet av Siemens som har testet systemet utenfor Berlin siden 2013 sammen med Scania.

- Potensialet for drivstoffbesparelser er store og teknologien kan bli en hjørnestein i fossilfri veitransport, sier Nils-Gunnar Vågstedt som er ansvarlig for Scanias forkning på alternative drivkilder.

Mange deltakere

Demonstrasjonsbanen for konduktiv energi er en del av «Electric Roads Project» som er et av de største forskningsprosjektene for veitransport i Europa.

Samarbeidpartnerne i «Gävle Electric Roads» er Gävleborg, Siemens, Scania, Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Elektro, Sandviken Energi, Gävle havn, Gävle Energi og Handelshøyskolen i Stockholm. Svenske myndigheter har samarbeidet tett med prosjektet.

Forsiden nå