DAF XF Space Cab og den enda større DAF XF Super Space Cab.
DAF XF Space Cab og den enda større DAF XF Super Space Cab.

En DAF som ikke er daff

DAF har tatt grep som konkurrentene må merke seg.

DAF overrasket alle med å lansere en flunkende ny XF på nyttekjøretøyutstillingen IAA i september. Vi har vært i Spania og prøvekjørt den nye modellen. Den overrasker igjen, denne gang med særdeles gode kjøreegenskaper, utmerket førermiljø og teknisk gode løsninger. Kundene må likevel smøre seg med tålmodighet en stund til. DAF XF105 vil kun bli levert med Euro 6-motor, og serieproduksjonen starter først til våren.

Verdig arvtager

Den nåværende XF-serien har opparbeidet seg et godt rykte og har gjort DAF til markedsleder for volumproduktet toakslede trekkvogner i Europa. Nye XF bygger videre på denne, men det meste man ser, er nytt. Selve førerhusstammen er beholdt, men utseendet er blitt moderne, tidsmessig og ikke minst aerodynamisk riktig. Innvendig er det aller meste nytt, men sjåføren finner seg særdeles raskt til rette. Det tyder på at mye kreativ tankegang ligger bak.

God drivlinje

Motorprogrammet Paccar MX-13 (12,9 liter) ble opprinnelig utviklet av DAF for bruk i DAF tyngste lastebiler, samt de amerikanske «søsknene» Kenworth og Peterbilt. Euro 6-utførelsene har samme effektuttak som Euro 5-fariantene, 410, 460 og 510 hk (dreiemoment 2000, 2300 og 2500 Nm). Euro 6-utførelsene har fått redesignet motorblokk med blant annet økt stivhet som resultat. I tillegg finner vi ny common rail drivstoffinnsprøytning med trykk opptil 2500 bar og turbo med variabel geometri.

Som første lastebilprodusent har DAF tatt i bruk LED-teknologi i hovedlyktene.
Som første lastebilprodusent har DAF tatt i bruk LED-teknologi i hovedlyktene.

Girkassene kommer fortsatt fra ZF, enten manuelle kasser med 12 eller 16 trinn eller den automatisert AS-Tronic, også her med 12 og 16 trinn. AS-Tronic-kassene har fått spesifikk DAF-programmering for å fungere optimalt med MX-13 motoren. De automatiserte kassene har også fått EcoRoll, altså frirulling som gjør at kjøretøyet under passende forhold ruller med girkassen i fri og sparer drivstoff. Ytterligere en nyhet er funksjonen Fast Shift som gjør at giring mellom 11. og 12. gir i 12-trinns AS-Tronic skjer uten clutch-utkobling. Dermed skjer girskiftet lynraskt praktisk talt uten tap av trekkraft. Ny robust, men likevel lettere, bakaksel med raskere utveksling hører også med til nyheter i drivlinjen.

Sjåførvennlig

Bilen oppleves som meget sjåførvennlig. Gode og stabile kjøreegenskaper, gode siktforhold, gode speil, god innvendig plass, ergonomisk utformet førerplass og markedets kanskje laveste lydnivå er vesentlige elementer i dette.

Resten sparer vi til senere. Du kan lese komplett prøvekjøringsrapport i Anlegg&Transport nr. 12 i år.

LES OGSÅ:

LES OGSÅ:

Forsiden nå