Den stive rammen sørger for at bilen tar seg fint frem selv med bare tre hjul på bakken.
Den stive rammen sørger for at bilen tar seg fint frem selv med bare tre hjul på bakken.

En ny «bakkie» er født

I Sør-Afrika er ordet pickup et fremmedord. Der benyttes bakkie om denne typen biler som er meget populære i Sør-Afrika. Ford forventer her et salg på over 25.000 enheter i året.

Nye Ford Ranger er en helt ny bil, redesignet fra bunnen av, og som sjefsdesigner Craig Metros uttalte:

- Det er vel muligens noen skruer og muttere som er identiske med den gamle modellen, ellers er alt nytt.

Rammen er konstruert for å være 10% stivere enn nærmeste konkurrent, og på alle felter har målet vært å være like bra eller bedre enn konkurrentene. Forstilling og styring er redesignet for å tåle mer, være mer komfortabel, og styremekanismen er byttet ut til tannstangstyring. Forstillingen er av type dobbel wishbone og bakakselen er utstyrt med bladfjærer. Hytte og plan er montert med «hydrauliske fester» (hydraulikkoljefylte gummiklosser) for å dempe støt og vibrasjoner.

Førerkomfort

For å redusere støy er alle midler tatt i bruk. Både vind- og hjulstøy er redusert, og totalt er det en reduksjon i støynivået på 22% sammenlignet med den forrige generasjonen Ranger. Under vår prøvekjøring var dette merkbart. Det var ingen problemer å føre en samtale i normalt stemmeleie på de dårligste grusveiene.

Ranger kommer i fire interiørserier, tre førerhuslengder samt i 4x2- og 4x4-versjoner, kort sagt noe for ethvert behov. Hver av seriene har sin egen stil samtidig som noen elementer er universale. Førersetet kommer i tre utgaver, med 2-, 4- og 8-veis justering.

To motoralternativer

Ved lansering vil to forskjellige motoralternativer være tilgjengelige. Sterkeste alternativ er en 3,2-liters Duratorq TDCi motor med 5 sylindre. Denne motoren yter 200 hk med et dreiemoment på 470 Nm. Bortimot alt moment er tilgjengelig fra 1700 til 3500 o/min, noe som gir bilen bra fleksibilitet i de forskjellige girene.

Den mindre 2,2-litersmotoren med 4 sylindre og variabel turbo, utvikler 150 hk og har et dreiemoment på 375 Nm.

I løpet av 2012 vil denne motoren også få en 125 hk lillebror.

De fleste motor-chassis-interiørkombinasjonene vil være tilgjengelig med manuell 6-trinns girkasse, eller 6-trinns automatgirkasse. Automatkassen vil være utstyrt med en software som gjenkjenner føreren og tilpasser girkassens skiftesekvens etter kjørestil.

Kjøreinntrykk

Vi fikk anledning til å prøve bilen både på landevei, grusvei og under relativt avansert off-road kjøring. På landeveien kjennes bilen stødig med god retningsstabilitet. Fjæringen er som forventet på et offroad kjøretøy, litt stiv, men ikke unormalt. Det er bra sikt i alle retninger og begge motoralternativer er tilstrekkelige, men dersom en ønsker å trekke maksimal tilhenger som er hele 3350 kg, er nok 3,2-literen å foretrekke.

Under kjøring på grove grusveier kommer fjæringen mer til sin rett, og bilen er stødig og grei å kjøre selv i høy hastighet.

Det er først i offroad-løypen bilen virkelig får vist hva den er bygd for. Den har utmerket fremkommelighet, og er lettmanøvrert, selv om vi i Sør-Afrika satt på «feil side» ettersom de har høyreratt på bilene der. Ikke nok med at giringen er på feil side, men også retningsviser, vindusvisker og lysbryter satt på motsatt side. Det var derfor ikke så ofte at korrekte lyssignaler ble gitt til medtrafikantene.

Selv med 2x4-modellen kunne vi lett vade gjennom 40 cm vann og klatre opp elvebanken på motsatt side. Den var riktignok utstyrt med differensialsperre som kunne låses, men fremkommeligheten med kun bakhjulsdrift var imponerende.

I 4x4-versjonen kjørte vi ned uttørkede elveleier og kunne prøve ut egenskapene både i oppover- og nedover-bakker. Vår bil var ikke utstyrt med HDC (elektronisk bremsekontroll ved kjøring ned bakker i terrenget), men ved å sette bilen i førstegir og la den rulle rolig med små lette bremsekorrigeringer kom vi oss trygt ned alle utfordringene Afrikas villmark hadde å by på.

Til Norge

De første bilene ankommer Europa i midten av november. Dessverre er det ingen av disse som kommer til Norge da de nye typegodkjenningsreglene ikke tillater ombygging til varebil i Norge. Derfor vil nok de første bilene først ankomme Norge på nyåret. Prisene vi har fått tilgang på, er utregnet i henhold til 2011-avgifter og vil trolig variere noe etter 1/1-2012. Men de vil sannsynligvis ligge på ca. kr. 275 000,- og oppover.

Forsiden nå