DAF XT har fått et utseende som det ikke er mye å utsette på. Modellen vil uten tvil tiltrekke seg mye oppmerksomhet.
DAF XT har fått et utseende som det ikke er mye å utsette på. Modellen vil uten tvil tiltrekke seg mye oppmerksomhet.

En ny DAF med snute

Det nederlandske transportfirmaet Jansen har en egen forkjærlighet for snutebiler. Selskapet feirer sitt 40-årsjubileum med å sette i drift to DAF konstruert på denne måten.

Neida, snutebiler er selvsagt ikke hverdagskost fra DAF-fabrikken. Men ved hjelp av en kreativ forhandler er det mulig å få det til. Modellen har fått betegnelsen DAF XT. Teknisk er den basert på XF105. Det innebærer samme drivlinje, med motorer, girkasser og aksler og ikke minst at disse hovedkomponentene sitter på chassiset slik som på XF. Likeledes har man beholdt fremre støtfanger med underkjøringshinder.

Førerhuset er flyttet bakover på chassiset, bakenfor motoren. Utfordringene ellers har vært snuten og grillen, men på bildet ser man at det er løst på en fortreffelig måte. Blant annet har man benyttet den nedre delen av XF-grillen og skjøtt på et topparti som harmonerer godt med den.

Det er åpenbart meningen at det skal produseres flere XT enn de to til Jansen. Konstruksjonen harmonerer dårlig med europeiske lengdebestemmelser, men til transportoppgaver hvor vogntoglengden ikke er noe problem, er den et tilbud til en liten, men entusiastisk gruppe lastebileiere.

Forhandlerbygget

Nederland er med sin geografiske plassering et stort transportmarked. I tillegg åpner de nasjonale bestemmelsene for spesielle kjøretøyløsninger. Blant annet er spesialprodusenten Terberg kjent for sine særegne kjøretøyløsninger. Ivecos europeiske snutebil, tidligere omtalt i A&T, blir også bygd i Nederland. Når det gjelder DAF XT, er det DAFs Eindhoven-forhandler De Burgh som står bak den. Selskapet er en del av LenGo Automotive Group som i tillegg til Nederland også er representert i Belgia, Tyskland, Polen og Russland med til sammen mer enn 900 ansatte. Firmaet i Eindhoven har DAF som hovedmerke, men selger også Fiat og Iveco nyttekjøretøy.

De som har vært med en stund, husker at DAF har produsert snutebiler. Jansen kjøpte en slik, en DAF NTT, i 1990. Den har vært en trofast tjener og har tilbakelagt over 2,5 millioner km. NTT ble bygd for å transportere tungt, og for å gi lett adkomst til motoren. Denne bilen har vært viktig for å bygge opp Jansens image de siste 20 årene.

 

 

 

@bilde:DAF XT har fått et utseende som det ikke er mye å utsette på. Modellen vil uten tvil tiltrekke seg mye oppmerksomhet.

 

Forsiden nå