Maksimalt 535 tonn – da har man lov til å kalle seg tungtrekker.
Maksimalt 535 tonn – da har man lov til å kalle seg tungtrekker.

En skikkelig tungtrekker

Med en maksimal vogntogvekt på 535 tonn må man ha lov til å kalle franske Tractomas en skikkelig tungtrekker.

Tractomas kommer først til sin rett når alle andre tungtrekkere må gi opp. Trekkvogna alene har en egenvekt på 40 tonn, har fire aksler med drift på alle og en 27-liters Cat-motor på 1000 hk. Kjøretøyet er 10 meter langt, 3,5 meter bredt og 4,6 meter høyt og er utstyrt med noen kraftige Goodyear-dekk i dimensjonen 385/95R25.

Et eksemplar av Tractomas prydet Nicolas-standen på årets Bauma. Personen ved siden av når bare opp til overkant av forskjermen.
Et eksemplar av Tractomas prydet Nicolas-standen på årets Bauma. Personen ved siden av når bare opp til overkant av forskjermen.

Kjempebilen tilhører det australske gruveselskapet LCR og trekker noen voksne roadtrains med malm. Ved maksimal totalvekt har den en marsjhastighet på 50 km/t. Produsent er Nicolas som er spesialist på motoriserte kjøretøy og spesialtilhengere for omfangsrikt og tungt gods.

For lastebilkjennere virker førerhuset kjent. Ikke så rart kanskje, for det er samme hytte som Renault Trucks bruker på lastebilmodellen Premium.

 

Forsiden nå