Nye VW Caddy med 122 hk motor og BlueMotion-pakke har ett oppgitt forbruk på lave 0,42 l/mil og CO2-utslipp på kun 109 g/km.
Nye VW Caddy med 122 hk motor og BlueMotion-pakke har ett oppgitt forbruk på lave 0,42 l/mil og CO2-utslipp på kun 109 g/km.

Enda bedre førerkomfort

Etter de første milene bak rattet i nye VW Caddy er vi ikke i tvil om at Caddy vil fortsette å ligge i toppen av registreringsstatistikken.

Vi startet dagen i Marseille, bak rattet i en personbilvariant av Caddy. I Norge er det varebilvarianten det selges mest av, men slik er ikke situasjonen i eksempelvis hjemlandet Tyskland hvor personbilvarianten har høye markedsandeler. Dette forklarer også hvorfor det var en klar majoritet av personbilvarianter under prøvekjøringen i Syd-Frankrike.

Etter å ha kjørt en times tid med en 102 hk-motor kan vi ikke helt skjønne hvorfor det de siste årene bare er solgt rundt 200 eksemplarer av Caddy som personbil i Norge. Det er en praktisk familiebil med gode kjøreegenskaper og en behagelig fjæring. Styringen er veldig presis og direkte, noe som er med på å gi bilen en følelse av soliditet. Det eneste lille ankepunktet er at med 5-trins manuell girkasse ble det litt høyt turtall ved motorveikjøring.

Storselger

Den samme motor- og girkombinasjonen finner vi også i varebilversjonen. Denne motoren leveres også sammen med en sekstrinns DSG-girkasse.

I 2014 ble 50% av alle Caddy varebiler solgt i Norge levert med 4-motion. For å få drift på alle hjulene må man opp et hakk i motorisering til 122 hk. Denne motoren vil derfor stå for brorparten av Caddy-salget i Norge. 102 hk-motoren forventes å ta en stor porsjon av bilene som selges med forhjulsdrift og vil derfor bli den andre storselgeren i det norske markedet.

Den andre varianten vi kjørte denne dagen var en 122 hk varebil med DSG-girkasse. Dette er en kombinasjon som fungerer utmerket, men på relativt flate veier, uten last, fikk ikke motoren lov til å vise frem sine beste egenskaper. Vi gleder oss derfor til å få kjøre denne med last, i kupert norsk terreng når bilene ankommer Norge etter sommeren.

Behagelig støynivå

Støynivået i Caddy er blitt enda mer behagelig og samtaler i førerkabinen utføres uten sjenerende støynivå. Innvendig i førerhuset er komforten bra, og med hele 17 ulike rom for oppbevaring av personlig utstyr burde det være mulig å finne en plass for det som trengs i dagliglivet.

Vi nevnte tidligere at styringen er meget presis og behagelig. Bilen er utstyrt med en elektromekanisk servostyring som gir god tilbakemelding til føreren. Videre er det stabilisatorstag på begge aksler, noe som gir en stødig bil uten mye krengning under kjøring. Støtdemperne er lastsensitive slik at bilen får en relativt myk fremtoning også ved kjøring uten last.

Sikkerhet

Vi har i tidligere omtaler beskrevet de nye sikkerhetssystemene i Caddy som setter en ny standard i varebilsegmentet. I Norge vil mange av disse være å finne i listen over standardutstyr, og med 5 år/200.000 kilometer på alle 2016-modeller er også eiersikkerheten helt i første rekke.

Forsiden nå