TØFFING: De nye Scania G500 XT’ene til Per A. Øren har 16 m3 kasse og laster 30 tonn på lukket område.

Enorme lass

HØYANGER (AT.no): Per A. Øren AS så Stangelands nye Scania med 6x6 og stor dumperkasse på Transportmessa for to år siden. Nå har de fått to egne og den tredje er på vei.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Helt siden starten på 70-tallet har Per A. Øren brukt rammestyrte dumpere for å kjøre ut tunnelmasser og til jobber der vanlige lastebiler sliter med fremkommeligheten.

For fem år siden prøvde de en Tatra med allhjulstrekk. Den fungerte godt, men frykten for utfordringer med forhandler og service langt unna gjorde at de skrinla den tanken.

Da brødrene Per Andreas og Lasse, som eier og driver selskapet i dag, hadde sett Stangeland-bilen i Lillestrøm, reiste de på besøk til Sandnes da bilene var levert. De ville gjerne se dem i bruk og høre erfaringene til de som brukte dem.

Bestilte flere

På vei hjem fra Rogaland bestemte de seg. Denne løsningen var optimal for mye av den massetransporten Per A. Øren også gjør. I september 2018 fikk de levert de to første bilene.

Ved juletider 2018 kommer den tredje. Og lillebror Lasse, som har ansvaret for entreprenørdelen av selskapet, mener de kanskje burde hatt enda et par til.

Bilene de nå har tatt i bruk, er bygget på Scania G-serie i XT utførelse med den største 13-liters motoren på 500 hestekrefter. De originale hjulene er erstattet med store, single hjul med gode terrengegenskaper.

Fordelene med lastebilene

I Anlegg&Transport nummer 11, 2018, kan du lese mer om hvorfor Øren-Brødrene nå foretrekker disse lastebilene fremfor rammetyrte dumpere, og mer om hvordan lastebilene er bygget opp.

Dersom du ønsker å lese dette og siste nytt om flere andre bedrifter også (nyheter som ikke kommer på nett) kan du sende en e-post med navn og adresse til christian@at.no, så hjelper han deg med et abonnement på A&T.

Abonnement koster 970 kroner for ett år. Bestill nå og få med to ekstra utgaver gratis.

Powered by Labrador CMS