Enova betaler opp til halvparten
Ved kjøp av elektrisk-/hydrogendrevet lastebil/varebiler kan store virksomheter få dekket opp til 40 prosent av merkostnadene. For små og mellomstore bedrifter er øvre grense 50 prosent.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Enova vil kutte klimagassene i nyttetransporten. Storforbrukere av fossilt drivstoff kan nå få økonomisk støtte til innkjøp av elektriske kjøretøy og hydrogenbiler.
- Transport står for nærmere en tredel av klimagassutslippene, og elektrifisering er en av de viktigste tiltakene for å kutte disse utslippene. Med dette tilbudet håper vi å etablere et marked i Norge for nullutslippsbiler i næringslivet, sa Enovas adm. direktør Nils Kristian Nakstad da han varslet om satsingen under Enovakonferansen 31. januar.
Dette er støtten
Støttetilbudet er nå lansert og kriteriene offentliggjort. Enova kan gi støtte til alle kjøretøy i nyttetransport som bruker elektrisitet og/eller hydrogen, med unntak av elektriske personbiler og hybridkjøretøy.
- Dette betyr at vi kan støtte for eksempel hydrogentaxier og el-varebiler. Elbiler har blitt et vanlig syn i proffmarkedet, og vi ønsker å bidra til at også hydrogenbiler og større el-kjøretøy finner veien inn i norske virksomheter, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova.
Store virksomheter kan få dekket inntil 40 prosent av merkostnadene. For små og mellomstore bedrifter er øvre grense 50 prosent.
Vil modne el-markedet for tyngre kjøretøy
Mens lette el-varebiler i flere tilfeller allerede er konkurransedyktige, kan tyngre nyttekjøretøy koste opp mot tre ganger så mye som tilsvarende kjøretøy med fossilt drivstoff:
- Lønnsomheten vil variere mye fra prosjekt til prosjekt. Særlig for tyngre kjøretøy er markedet umodent, og vi forventer prisfall når flere modeller blir serieprodusert. Derfor baserer vi støtten på faktiske merkostnader og lønnsomhetsvurderinger heller enn fastsatte støttebeløp. Da sikrer vi at vi hjelper markedet framover, og at støttenivået er tilpasset både den teknologiske og kostnadsmessige utviklingen, sier Hersleth i Enova.
Enova stiller som krav at prosjektet må føre til redusert eller konvertert energibruk (fra fossile drivstoff til elektrisitet eller hydrogen) som tilsvarer omtrent 10.000 liter diesel i året.
- Avhengig av driften i den enkelte virksomheten tilsvarer dette omtrent ti lette varebiler, 2–3 taxier eller ett tyngre kjøretøy, sier Hersleth.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll