I ETF sine dumpere er føreren plassert nede i front for best mulig overblikk forover.
I ETF sine dumpere er føreren plassert nede i front for best mulig overblikk forover.

Er dette fremtidens dumper?

Der dagens gruvedumpere humper og spretter over ujevnhetene, skal denne gli over ujevnhetene ifølge konstruktørene. Flere av disse skal også kunne sammenkobles og kjøres av en fører.

Folkene i European Truck Factory (ETF) mener dagens dumpere er gammeldags. De har laget mange skisser over det de mener er morgendagens gruvedumpere. Det skal ifølge ETF være mange penger å spare på å gå fra dagens firehjuls dumpere til deres versjon med mange doble hjulsett.

Her er noen smakebiter på hvordan fremtiden kan se ut:

Dumperen skal ha fire motorer som kobles inn i en bestemt rekkefølge etter hvert som det kreves mer effekt og dreiemoment. Dersom en motor skulle bli ødelagt, stenger den seg av automatisk. Motoren byttes raskt ut på verkstedet med en ny. Da kan dumperen fortsette jobben mens den ødelagte motoren er på verkstedet.
Dumperen skal ha fire motorer som kobles inn i en bestemt rekkefølge etter hvert som det kreves mer effekt og dreiemoment. Dersom en motor skulle bli ødelagt, stenger den seg av automatisk. Motoren byttes raskt ut på verkstedet med en ny. Da kan dumperen fortsette jobben mens den ødelagte motoren er på verkstedet.




En fører skal kunne styre opp til fire sammenkoblede dumpere med en kapasitet på til sammen 1.379 tonn.
En fører skal kunne styre opp til fire sammenkoblede dumpere med en kapasitet på til sammen 1.379 tonn.
Sving på alle hjul foran og bak midterste akslinger.
Sving på alle hjul foran og bak midterste akslinger.







Mens konvensjonelle gruvedumpere begrenses av fire demperpunkter, skal ETF-dumperen gli over ujevnhetene ifølge ETF. Se video av systemet nederst:

 

Forsiden nå