"Rotorbladtoget" på vei gjennom Luderskov like før ankomst Esbjerg.
"Rotorbladtoget" på vei gjennom Luderskov like før ankomst Esbjerg.

Et meget imponerende tog

Hvordan frakte ni 55 meter lange vindmølleblader?

 Togselskapet SNCF Geodis, som er den franske statsbanens fraktselskap, fraktet i slutten av august ni 55 meter lange rotorblader fra Tyskland til Esbjerg i Danmark via skinnegangen.

Hvert rotorblad måtte ligge på to lavbygde spesialvogner for å få gjennomført turen.

Vel framme i Esbjerg ble rotorbladene skånsomt lastet av toget, og fraktet videre langs sjøveien og landeveien.
Vel framme i Esbjerg ble rotorbladene skånsomt lastet av toget, og fraktet videre langs sjøveien og landeveien.

Vognene var levert av AAE, Europas ledende utleier av godsvogner.

- Selskapet med ansvar for forsendelsen, Captrain Solutions, kontakte oss i 2011 med en ide om å bruke to Megafret-vogner per rotorblad, forklarer Rolf Kramer, AAEs salgskonsulent i Tyskland.

Dette gjorde det mulig for de 55 meter lange og opp til 3,91 meter høye rotorbladene å bli fraktet via jernbanen, samtidig som den åpne vognløsningen gjorde det mulig å sikre lasten på hensiktsmessig måte.

AAE Megafret-vognene er åtteakslede vogner med en gulvhøyde bare 82,5 cm over skinnene.

29. august forlot de ni rotorladene Schwarzheide øst i Tyskland, og kom til Esbjerg dagen etter, etter en problemfri reise. Fra Esbjerg ble bladene sendt videre langs veien eller på skip til sin endelige destinasjon.

I løpet av de neste månedene vil toget fortsette å frakte rotorblader til Esbjerg og andre steder i Europa, opplyser AAE i en pressemelding. 

To og to Megafret-vogner ble brukt til å frakte hvert rotorblad.
To og to Megafret-vogner ble brukt til å frakte hvert rotorblad.

Forsiden nå