Eier og arbeidende styreformann Lasse Andersen (t. v.) og selger Geir Nesset har ikke noe imot å vise oss den store utstillingshallen.
Eier og arbeidende styreformann Lasse Andersen (t. v.) og selger Geir Nesset har ikke noe imot å vise oss den store utstillingshallen.

Et varehus for transport

Bilimportør, bilforhandler, bilverksted eller påbyggleverandør? E18 Truckcenter AS like ved E18 på Heistad utenfor Porsgrunn er alt, et riktig varehus for transporten.

- Vi har bygd dette anlegget for fremtiden, sier Lasse Andersen som er eier og arbeidende styreformann i E18 Truckcenter. Med det mener han både bilanlegget og måten selskapet driver på. Selve bilanlegget, som ble tatt i bruk for et par år siden, er uten tvil et av de flotteste av sitt slag i hele landet. Det er lagt stor vekt på at både ansatte og kunder skal trives og bli tatt vel hånd om. Samtidig er konseptet med å tilby "alt" unikt i Norge. Her selges og serves DAF, Iveco, Fiat varebiler og SsangYong under samme tak. Også MAN hadde sin egen selger hos E18 Truckcenter, men etter at den garvede MAN-selgeren Klaus Wiken ble pensjonist for noen tid siden, har MAN i Vestfold også hatt salgsansvaret for Telemark. Anlegget på Heistad er imidlertid fortsatt kontraktverksted for MAN.

E18 Truckcenter har et meget moderne nyttekjøretøyverksted. Drivstoff og vask i maskinvaskehall, samt tre tiltalende overnattingsrom med TV og dusj for sjåfører, hører også med til tilbudet. Vi skal heller ikke glemme egen påbyggavdeling som selger forskjellige typer påbygg, tilhengere og kraner. - Europa er i ferd med å bli avregulert når det gjelder salg av biler og påbygg. Dessuten er det norske marked for lite til at de mindre bilmerkene kan legge mye penger i anlegg. Det er denne situasjonen vi har forberedt oss på og vil møte ved å være en komplett leverandør til transportbransjen, sier Andersen.

Påbygg og hengere

- Uten påbygg er et lastebilchassis ingen ting, men vi ønsker å være totalleverandør. Derfor har vi inngått et samarbeid med seks produsenter som gjør at vi langt på vei kan være totalleverandør også innen påbygg, sier Andersen.

Påbygg og tilhengere fra E18 Truckcenter selges under samlebegrepet "The Runner Team". Her finner vi et bredt spekter av dumperpåbygg og dumperhengere, samt andre tippløsninger, under betegnelsene "Rock Runner" og "Tipp Runner". Stykkgodshengere er et annet hovedprodukt. De går under betegnelsen "Cargo Runner". Skappåbygg på lastebil- og hengerchassiser heter "Box Runner". E18 Truckcenter leverer også semitrailere med walking floor ("Walking Runner"), maskinhengere ("Load Runner"), krokløfthengere ("Hook Runner"), containerhengere ("Container Runner") og et bredt utvalg av åpne semitrailere og kapellsemitrailere ("Semi Runner" og " Maxi Runner"). Det er også tatt frem et eget planprogram for lettere chassiser under betegnelsen "Light Runner".

Andersen poengterer at teamet av fabrikker er lydhøre overfor spesielle kundeønsker. E18 Truckcenter leverer også påbygg til betongbiler, samt andre kundetilpassede løsninger.

Kraner og lifter

E18 Truckcenter representerer også nederlandske Hyva, som er en betydelig produsent av krokløft- og liftdumper-påbygg, samt kraner. Med både krokløft og liftdumper har selskapet dermed et bredt program for den interessante renovasjonsbransjen. På kransiden dekker de tre kranseriene HA, HB og HC kapasiteter fra 1 og helt opptil 74 tonnmeter, altså i realiteten alt innenfor stykkgodssegmentet.

Bilimportør

E18 Truckcenter er også importør av et Iveco-produkt som formelt ikke finnes i Europa, Strator. Utseendemessig er Strator svært lik de snutebilene Iveco selger til langtransport i Australia, men teknisk er bilene svært like Stralis eller Trakker, alt etter hva man velger. Et ombyggingsfirma i Nederland flytter førerhuset bakover, monterer en imponerende snute foran, endrer akselavstand og foretar andre nødvendige ombygginger. Førerhuset kan monteres slik at man enten får en lav motortunnel eller helt flatt gulv, alt etter hva kjøretøyet skal brukes til. Ettersom både Stralis og Trakker kan brukes som utgangspunkt, kan det leveres Strator-utførelser både for landeveiskjøring og anlegg, samt i alle akselkombinasjoner fra 4x2 til 8x8. - Det er enkelte som er interessert i slike snutebiler, selv om prisen gjerne er 400.000 kroner mer enn for tilsvarende Stralis eller Trakker, sier selger Geir Nesset.

Om anlegget

Daglig leder Bjørn Paulsen er med rette stolt av anlegget på Heistad. Tomten er på hele 28 dekar og ligger like ved E18. Det praktfulle bygget har en grunnflate på 5200 m 2. Tungbilverkstedet har i alt åtte gjennomgående løp, fem av dem på 34 meter og tre på 40 meter. I EU-hallen er fullt utstyrt og har plass til komplette vogntog. Smørehallen har 34 meter lang grav hvor man tar to vogntog samtidig, samt en mindre grav på 12 meter forbeholdt drop-in-kunder. Utstyrsmessig står verkstedet ikke noe tilbake for de best utstyrte merkeverkstedene og kan ta alt av reparasjoner. Verkstedet har toskiftsordning med åpningstid fra 07.00 til 22.00.

Anlegget har stort delelager med alle de viktigste delene til nyttekjøretøyer på plass. To datastyrte hylleheiser i hele bygget høyde gir lagerplass tilsvarende ca. 900 m 2. Ellers finner vi utstillingshall for biler, hengere og påbygg, lyse og vennlige kontorer, flott kantine med eget VIP-rom, veldimensjonerte garderober, samt takterrasse. Anlegget har kostet rundt 70 millioner kroner og gir de drøyt 30 ansatte optimale arbeidsforhold.

Forsiden nå