Storbror blant de fire nye Case-graverne er modellen CX370C
Storbror blant de fire nye Case-graverne er modellen CX370C

Europas første Case CX250C til Tromsø

Case nye beltegravere i C-serien ble lansert på Samoter- og Conexpo-utstillingene i Italia og Las Vegas for noen uker siden. Nå er Europas første 25-tonner til importør, modellen Case CX250C, på vei til Norge og Dagenborg Maskin i Tromsø, men først tar den en liten avstikker til Stockholm for å bli vist på Maskinexpo.

Årsaken til omveien med transportør Toten Transport, er ønske fra den svenske Case-forhandleren, Vibebor Maskin AB.

- Da Thomas Palm spurte om å få vise CX250C på Maskinexpo, hadde jeg ikke hjerte til å si nei. Man prøver alltid å hjelpe en kollega, sier daglig leder Reidar Dagenborg i Tromsøfirmaet.

Tidlig bestilling

Åsaken til at Dagenborg Maskin blir den første i Europa som får 25-tonneren fra Case, skyldes to ting: - Vi var meget tidlig ute med bestillingen, og kom fremst i køen. Etter jordskjelvet i Japan er maskinleveransene til Europa blitt forsinket, sier Reidar Dagenborg.

Firmaet har nylig hatt mekanikerne hos Case i Paris for å få full informasjon og opplæring om de nye CX-graverne i C-serien. Når beltegraveren Case C250CX kommer til Tromsø etter gjesteopptreden i Stockholm, planlegges lokal lansering i Nord-Norge.

Fire modeller

De nye beltegraverne fra Case består av fire modeller i vektspekteret 24,8 til 36,8 tonn. I vår reportasje fra Samoter (A&T i mars) presenterte vi Tromsø-maskinen, Case CX250C (ca. 24,8 tonn), og modellen CX370C på 37 tonn.

Sistnevne har også fått en bror i modellen CX350C på 34,8 tonn. Maskinene har samme motor, hydraulikkopplegg og skuffestørrelse. Forskjellen ligger i noe kraftigere oppbygging og tyngre motvekt på CX370C. Den er bygd for tyngre løft og har fått noe kortere stikke og redusert gravedybde.

Den 4. nykommeren er modellen Case CX300C som er på snaue 30 tonn.

Fellesnevneren for alle fire beltegravere er at de har Isuzu-motorer som er godkjent for Tier 4-normen, og at Case lover ytterligere 10% drivstoffreduksjon. Da B-serien kom, ble drivstofforbruket redusert med 20%, og nå tar produsentene ytterligere et steg nedover ved hjelp av avansert elektronikk.

Eneste Case-forhandler

Dagenborg Maskin AS har hatt hektiske dager etter at selskapet for tiden er eneste Case-forhandler i Norge etter at Beck Maskin AS sa opp avtalen fra årsskiftet.

- Inntil Case finner en annen løsning sørover, er vi innstilt på å hjelpe alle kundene med nødvendig service. Å representere Case i hele landet blir for stort for oss, men i en overgangsperiode hjelper vi Case-eiere med service eller å få maskiner i gang dersom de stopper. Uansett hvor kunden befinner seg, er vi innstilt på å hjelpe. Det er ikke vanskeligere å fly fra Tromsø til Gardermoen enn fra Tromsø til Hammerfest som ligger i vårt distrikt, sier Dagenborg.

- Nylig var vi i Trøndelag og fikk igang to dumpere. Vi har også fått klarsignal fra Case om at vi kan selge i Nord-Sverige, og de to første maskinene er levert over grensen. Etter at vi fikk forhandlerstatus og direktekontakt med CNH (CaseNewHolland) i København, har vi fått utrolig god oppfølging.

- Er det spesielt gravemaskiner dere satser på?

- Hjullastere er minst like aktuelle, og vi har fem maskiner i bestilling, sier han.

Forsiden nå