Arbeidere står i en stor utgravd hule 40 meter under Øst-London.
Arbeidere står i en stor utgravd hule 40 meter under Øst-London.

Europas største er halvveis

Se bilder fra den enorme utbyggingen.

 

Crossrail heter Europas største infrastrukturprosjekt, som nå er kommet halvveis i utbyggingsprosessen.

Til sammen har sju 1000 tonn tunge tunnelboremaskiner drevet 29 kilometer nye tunneler under London. Den åttende TBM-en skal settes i gang i løpet av sommeren. Til slutt skal 42 kilometer ny jernbanetunnel stå klar. Den totale lengden på den dobbeltsporede jernbanelinjen blir 118 kilometer.

Samtidig er bygging underveis ved ti nye jernbanestasjoner. Til sammen jobber 10.000 mennesker med utbyggingen som foregår på 40 ulike anleggsområder over hele London.

Totalkostnaden for byggeprosjektet er på 14,8 milliarder pund, i under kant av 150 milliarder kroner, og vil øke kapasiteten på Londons jernbanenettverk med 10 prosent.

Den nye linjen vil betjene 38 stasjoner mellom Maidenhead og Heathrow i vest og Shenfield og Abbey Wood i øst.

Tunneldrivingen vil etter planen bli ferdigstilt i 2014, og etter det vil fokus være på utbygging av de nye stasjonene samt installering av jernbanesystemene i tunnelene.

Etter planen skal de første togene gå på linjen i 2018. 

Her kan du se bilder fra utbyggingen:

En arbeider nyter utsikten etter at en av TBM-ene brøt gjennom ved Canary Wharf Station.
En arbeider nyter utsikten etter at en av TBM-ene brøt gjennom ved Canary Wharf Station.

Oversiktsbilde over anleggsområdet ved Tottenham Court Road.
Oversiktsbilde over anleggsområdet ved Tottenham Court Road.

Crossrail Whitechapel station ligger 32 meter under bakken.
Crossrail Whitechapel station ligger 32 meter under bakken.

Her bygges nye Bond Street station.
Her bygges nye Bond Street station.

Også Farringdon Station bygges dypt under bakken.
Også Farringdon Station bygges dypt under bakken.

 

Forsiden nå