E10 i Akkarvika, Moskenes i Lofoten.
E10 i Akkarvika, Moskenes i Lofoten. (Foto: Statens vegvesen)

Europeisk betongpris til Veidekke-prosjekt

Rasoverbyggene i betong på E10 i Lofoten er tildelt tredjeplass i konkurranse med mange anleggsprosjekter i Europa.

Rasoverbyggene i betong er delt i fire etapper på i alt 970 meter og er en del av rassikringsarbeidene som ble utført på E10 i Akkarvika, Moskenes i Lofoten.

Prisen kalles European Concrete Award 2016, og det er den europeiske betongorganisasjonen ECSN (European Concrete Societies Network) står bak utdelingen. Den finner sted med to års mellomrom, og rasoverbyggene tildeles en tredjepris i klassen for anlegg.

- Viktig at det ser fint ut

Denne delen av E10 er en del av Nasjonal turistvei, og estetikk ble i stor grad vektlagt da dette skulle planlegges og bygges.

- Vi synes selvsagt det er flott å vinne en slik pris, sier Stein-Johnny Johansen, prosjektsjef i Statens vegvesen Region nord.

- I alle nye veiprosjekt legges det vekt på landskapstilpasning og estetikk. I dette prosjektet anså vi det som spesielt viktig, siden strekningen er en del av Nasjonal Turistvei og i tillegg i et område med en spesielt storslått natur. Jeg synes vi har lyktes svært godt med å tilpasse en funksjonell konstruksjon til dette spesielle landskapet, sier Johansen.

Juryens begrunnelse

Juryen fremhever prosjektets smakfulle utførelse og myke former, som gir europaveien en ny og unik karakter.

Strekningen har blitt en helt spesiell del av den vakre veien utover Lofoten, og er med på å forsterke kjøreopplevelsen i det røffe landskapet.

Flere priser

Prosjektet er også tidligere blitt satt pris på, da det ble tildelt prisen Hedrende omtale under utdelingen av Betongtavlen 2015.

Juryen for Betongtavlen 2015 uttalte den gang:

«De nye betongkonstruksjonene fremhever utsikten og landskapsrommet mellom havet og fjellet. Rasoverbygget har et vakkert snitt med et klart konstruktivt prinsipp, overbygningen griper inn i fjellveggen og lener seg som en rygg mot bergsiden, og viser tydelig at traseen er skåret ut av fjellet.»

Disse utførte arbeidet

Prosjektet er en del av Nasjonale Turistveier og disse var involvert i prosjektet:

  • Byggherre: Statens vegvesen

  • Arkitekt: Knut Hjeltnes sivilarkitekter MNAL AS

  • Hovedrådgiver: Statens vegvesen

  • Landskapsarkitekt: Bjørbekk & Lindheim AS

  • Rådgiver byggeteknikk: Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen Trondheim AS

  • Entreprenør: Veidekke Entreprenør AS
     

Vinnere

Vinner av kategorien anlegg, ble det svenske Täby C Rundkjøring, mens fotgjengerbroen over elven Labe i Celakovice i Tsjekkia mottar annenpris.

Tidligere er de Nasjonale turistveiprosjektene Trollstigplatået, Selvika og Solbergplassen alle tildelt ECSN-prisen.

Andre norske prisvinnere de siste årene har vært Arkitekturmuseet, Gyldendalshuset og Lærernes Hus. Prisen deles ut i de to kategoriene Bygninger og Anleggsprosjekter.

Forsiden nå