Håkon Kråbøl graver med en Ruston-Bucyrus 10-RB som ble kjøpt av bestefar Arnfinns firma i 1958. Takket være mekanikerne Håkon, Anders og Arne Kråbøl fungerer den fint. Det er et godt stykke fra komforten i denne maskinen til dagens gravemaskiner. I 10-RB utføres justering av setet ved å skru det løs og flytte det til et annet hull i gulvet.
Åkerman 475 fra 1961 i aksjon på tomten til Kråbøl & Co Mekaniske Verksted på Svingvoll.
Drivverket til Åkerman 475 (bildet) er noe helt annet enn kjededriften til den engelske Ruston Bucyrus’ 10-RB-maskinen.
Håkon (t.v.) er i ferd med å starte opp D7-dozeren fra krigens dager. Broren Anders har fått start på den andre D7’eren.
Den gamle militære arbeidshesten, D7 med vinsj og dyrkningsrive av typen «Skjærpeplog» fra F.A. Underhaugs Fabrik på Nærbø.
Førermiljøet på Cat D7 anno 1953.
Cat D7, 1953, med «hjemmelaget» tak.

Familien har fortsatt maskinene

Mange av maskinene Kråbøl & Co brukte for over 60 år siden er tatt vare på, og de fungerer fortsatt.

Arnfinn Kråbøls sønn Arne og barnebarna Håkon og Anders er alle mekanikere. De jobber i bedriften Kråbøl & Co Mek Verksted, som er lokalisert på Svingvoll i Gausdal kommune i Oppland.

Da A&T var på besøk i 2014 gravde Håkon jordmasser, vekselsvis med to av de gamle gravemaskinene fra bestefarens entreprenørbedrift: En Ruston-Bucyrus 10-RB som ble kjøpt i 1958 og en Åkerman 475 med Volvo D-47-A dieselmotor. Sistnevnte ble kjøpt for 159.817 kroner og 60 øre i 1961.

Håkon reparerer maskiner og utstyr på bestilling. Her er han i ferd med å skifte bunn i ei gravemaskinskuffe for en kunde.
Håkon reparerer maskiner og utstyr på bestilling. Her er han i ferd med å skifte bunn i ei gravemaskinskuffe for en kunde.

Begge er wiregravemaskiner med clutch og brems koblet til wiren. RB-maskinen har kjededrift på beltene, mens den nyere Åkerman-graveren har tannhjulsdrift.

Maskinen som startet hele Kråbøl-eventyret på slutten av 40-tallet, en Cat D6-dozer, var ikke tatt frem ved vårt besøk, men den er bevart i Kråbøls samling.

Dozeren ble kjøpt ny da firmaet ble etablert i 1947.

Dozer fra D-dagen

Kråbøls andre dozer, en Cat D7 1944-modell, ble kjøpt brukt fra Tyskland i 1948.

Den fikk påmontert engelsk Birtley-hydraulikk av Pay&Brinck i Oslo.

- Det er alltid blitt sagt at denne maskinen var med på D-dagen i Normandie, men dette kan verken bekreftes eller avkreftes, sier Håkon.

Dozer-førerne satt i det fri på førtitallet, men de som kom til Kråbøl & Co forble ikke takløse spesielt lenge. Enkle tak ble produsert og montert av bedriftens egne ansatte som vern mot sol og regn.

På Åkerman 475 kunne man lukke en dør til motorrommet slik at føreren satt mer skjermet. Ifølge Håkon Kråbøl passet føreren av denne maskinen demonstrativt på å henge jakken på veggen i motorrommet og deretter lukke døren mens føreren av 10-RB-maskinen så det. På den noen år eldre 10-RB var det nemlig ikke noen skilledør inn til maskineriet, selvfølgelig med mye høyere støynivå for føreren.
På Åkerman 475 kunne man lukke en dør til motorrommet slik at føreren satt mer skjermet. Ifølge Håkon Kråbøl passet føreren av denne maskinen demonstrativt på å henge jakken på veggen i motorrommet og deretter lukke døren mens føreren av 10-RB-maskinen så det. På den noen år eldre 10-RB var det nemlig ikke noen skilledør inn til maskineriet, selvfølgelig med mye høyere støynivå for føreren.

Den andre dozeren Håkon hentet frem da vi møtte ham, er en D7 som firmaet kjøpte ny i 1953.

Den ble levert med hydraulisk skjær, men dette satt ikke på under vårt besøk på grunn av motorvedlikehold.

Redder maskiner fra vraking

Det står mange gamle maskiner og traktorer ved det mekaniske verkstedet til Kråbøl & Co. Arne, Anders og Håkon redder og bevarer mye gammelt utstyr fra å bli skrotet.

Noen av maskinene blir restaurert, men de har ikke tid til å sette alle i stand.

Det viktigste er at de har et fristed for maskiner som andre ikke ser verdi i lenger, slik at disse eventuelt kan restaureres av andre senere.

Forsiden nå