Atlas Copco viste sin nye kompressorenhet med Caterpillar motor, men var taus som graven om spesifikasjoner og tekniske data forøvrig i München.
Atlas Copco viste sin nye kompressorenhet med Caterpillar motor, men var taus som graven om spesifikasjoner og tekniske data forøvrig i München.

Fargesprakende Atlas

Atlas Copcos kompressordivisjon hadde forhåndsvarslet  at selskapets første transportable kompressor som oppfylte utlippskravene (EU stage lll B) ville bli vist på Bauma. De som besøkte Atlas Copco-standen, kunne ikke unngå å registrere at selskapet holdt ord når de så den fargesprakende kompressoren.

Kompressoren var modellen XRHS 366, utstyrt med Caterpilar motor C9.3 Acert som benytter EGR-metoden (eksosgassresirkulering) kombinert med partikkelrensing (DPF).

- Vi har valgt Caterpillars løsning i motsetning til SCR hvor man også trenger en dose fra AdBlue-coctailen. Etter våre beregninger vil vi, avhengig av motormodellen, kunne redusere drivstofforbruket med to prosent, sier vice president Engineering Guy Laps i Atlas Copcos kompressordisvisjon.

Guy Laps varsler at de nye utslippskravene langt fra blir gratis. Kundene kan vente en prisøkning på 35-40% avhengig av motorstørrelsen i kompressoren.

Forsiden nå