Hovedtavle til tunnel. Illustrasjons
Hovedtavle til tunnel. Illustrasjons (bilde: Statens vegvesen)

Fem tilbud på Bodøtunnelen-kontrakt

Prisene varierte fra ca. 65. mill til ca. 87 mill. kroner. Se hvem som kom med tilbud.

Elektrokontrakten for Bodøtunnelen omfatter blant annet LED-belysning, DAB-radioanlegg, kjørefelt-signalsystem, ventilasjon, sikkerhetsutstyr og kameraovervåking. Det skal også installeres styresystem for pumprsump og AID/ITV som er basert på deteksjon av hendelser ved hjelp av radar.

Elektroentreprisen har også ansvaret for å få alle signaler fra tunnelen inn til Vegtrafikksentralen, som skal overvåke tunnelen hele døgnet, og koordinering av arbeid med etablering av nødnett og mobildekning i tunnelen.

Tilbudene

Tilbudsåpningen hos Statens vegvesen 31. mai 2016 viste følgende tilbydere og priser:

Tilbyder

Tilbudssum ekskl. mva.

Aventi Installation og Aventi Technology (arbeidsfellesskap)

64.928.153,77

Aldesa

73.276.169,14

Scanmatic Elektro

80.735.383,-

ABB AS og Langset Energy AS (arbeidsfellesskap)

84.881.891,70

One Nordic Kraftmontasje

86.807.454

 - Nå skal vi kontrollregne på tilbudene før vi gjør vår innstilling. Hvis alt går etter planen kan vi signere kontrakt om en måneds tid, sier prosjektleder Odd Inge Bardal i Bypakke Bodø.

Om Bodøtunnelen

Bodøtunnelen blir en del av den nye riksvei 80 mellom Hunstadmoen og Bodøelv, og er det største enkeltprosjektet i Bypakke Bodø. Den 2,8 km lange tunnelen skal gå i to løp og ha to kjørefelt i hver retning.

Status på tunneldrivingen per 31. mai er 1066 meter inn i det vestre løpet og 1051 meter i det østre. Planen er å åpne det ene løpet for trafikk høsten 2018.

Se film som viser hvordan rv. 80-prosjektet blir når alt er ferdig (første gang publisert i desember 2014).

Forsiden nå