Rundkjøringen ved Mjøsbrua er ett av tre steder der det skal plasseres kameraer, bommer og variable skilt på strekningen E6 Biri-Vingrom.
Rundkjøringen ved Mjøsbrua er ett av tre steder der det skal plasseres kameraer, bommer og variable skilt på strekningen E6 Biri-Vingrom. (Foto: Statens vegvesen)

Fem tilbud på E6-kontrakt

Fem entreprenørfirmaer har levert tilbud på etablering av styrings-, regulerings- og overvåkingssystem (SRO) på strekningen E6 Biri-Vingrom.

På midtrekkverksstrekningen E6 Biri-Vingrom skal det etableres automatiske bommer som skal lede trafikken effektivt over på lokalveien ved hendelser på E6. Bommene skal plasseres sammen med variable skilt og overvåkningskameraer ved rundkjøringen ved Mjøsbrua og ved avkjøringene til Biri og Vingrom. Kameraer, skilt og bommer blir styrt fra Vegtrafikksentralen i Oslo.

De som er med i konkurransen om å få etablere styringssystemet er:

TilbyderTilbudssum
Anlegg Øst Entreprenør AS 17 880 231 kr
Dobloug Entreprenør AS16 013 766 kr
Huser Entreprenør AS18 898 831 kr
Land Elektriske AS15 212 601 kr
Mesta AS24 960 852 kr 

Arbeidet som skal utføres er blant annet:

  • Graving av kabelgrøfter langs E6 og sideveier
  • Oppsetting av variable skilt, bommer og kameraer
  • Utskifting av lysmaster og rekkverk
  • Flytting og remontering av eksisterende veiutstyr

- Vi er fornøyde med antall tilbud, sier byggeleder Jan Erik Kristiansen i Statens vegvesen.

- Nå skal vi gå gjennom tilbudene og vurdere tilbydernes kvalifikasjoner og sjekke nødvendig dokumentasjon. Ellers er det laveste bud som er avgjørende, sier Kristiansen.

Arbeidet med å etablere SRO på E6 Biri-Vingrom starter i slutten av mai og skal være ferdig innen november 2017.

Forsiden nå