Fra venstre: Byggeleder Eirik S Thomassen, avd.dir. Ingunn Foss og prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.

Femte gjennomslag på 80 dager

Med gjennomslag i andre løp av Kongsbergtunnelen onsdag ettermiddag 6. desember, kan E134 Damåsen-Saggrenda-prosjektet (Buskerud) markere sitt femte tunnelgjennomslag på 80 dager.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det startet med Moanetunnelen 18. september. Siden ble det gjennomtrekk i Svartåstunnelene 4. og 12. oktober før det nå har vært Kongsbergtunnelens tur i november og desember.

To års tunnelarbeid

Tirsdag 21. november ble det lys i østre løp, onsdag 6. desember ble det gjennomslag i vestre løp. Nå gjenstår bare Vollåstunnelen i Saggrenda, der drivingen nå har passert halvveis.

Anleggsarbeidet på E134 Damåsen-Saggrenda startet i 2015. Første spadestikk ble tatt på Damåsen 18. juni 2015. Første salve på Kongsbergtunnelen ble avfyrt snaue halvåret etter, nærmere bestemt 30. november 2015.

Fornøyde folk fra Veidekke og Statens vegvesen på røysa for gjennomslaget klokken 16.20 onsdag 6. desember 2017.

Dermed har det tatt nesten nøyaktig to år å sprenge de to løpene av Kongsbergtunnelen på til sammen litt over fire kilometer.

I den fjerde og siste E134-tunnelen, Vollåstunnelen, forventes det gjennomslag i andre halvdel av januar 2018. Da er det sprengt ut i alt seks tunnelløp på fire tunneler med nær åtte kilometer veg.

- Like moro hver gang

Trofast gjest ved dette femte gjennomslaget var igjen Kongsberg-ordfører Kari Anne Sand. Hun forsikret at det var like moro hver gang det smalt for gjennomslag på veiprosjektet i Kongsberg.

Mens første gjennomslag i Kongsbergtunnelen ble markert moderat med kake og dobbelt ordførerbesøk, slo entreprenøren Veidekke på stortromma for sine ansatte på kvelden 6. desember.

Da ble det dekket til festmiddag i byen for vei- og tunnelarbeiderne.

Powered by Labrador CMS