Fest for folk og fe på Dyrsku'n

Fest for folk og fe på Dyrsku'n

Folket strømmet nok en gang Seljord og Dyrsku'n hvor besøkstallet endte på 61.811. Det er 45 flere enn i fjor, og vitner om stor stabilitet for utstillingen.

Mat- og landbruksminister Lars Peder Brekk (SP) åpnet festen, mens Liv Signe Navarsete (SP) betimelig la turen innom Dyrsku'n dagen før innbyggerne skulle gå til valgurnene og stemme i kommunevalget.

At Senterpartiet gikk tilbake med 3,3%, og endte på skuffende 9,9% i Seljord kommune, får bli en annen diskusjon. Det hører imidlertid med til historien at alle andre partier, bortsett fra Høyre, også gikk tilbake. Erna Solbergs Høyre gjorde "rent bord" i Seljord og fikk 38,3% av stemmene etter å ha gått frem 21,3%(!) fra forrige kommunevalg.

Selv om stemmesankingen gikk så som så for Senterparti-toppene, fikk de mye annet spennende å se på under årets Dyrsku'n.

Sakkosekker og gravemaskin

Dersom Brekk og Navarsete hadde trengt å hvile valgkampbeina, kunne de stukket innom standen til Wee Gruppen fra Førresfjorden. Der fantes det nemlig "alt fra" hjullastere og gravemaskiner til store sakkosekker.

Det som fikk A&Ts oppmerksomhet, var en 4,2 tonns Carter gravemaskin med betegnelsen CT45-7B. Den tidligere amerikanske maskinen er nå blitt kinesisk og importeres til Norge av Wee Gruppen. Maskinen på Dyrsku'n har en egenvekt på 4,2 tonn, skuffekapasitet på 0,17 m3 og er utstyrt med Yanmar-motoren 4TNV88 (27,1 kW).

Selger Jan Sigurd Bakken i Wee-gruppen opplyser at Carter-maskinene i all hovedsak er tiltenkt brukere som graver "noen hundre" timer i året, men han har stor tro på Carter-maskinenes fremtid i Norge.

- Kundene kan kreve tilbake hele beløpet dersom de ikke er fornøyde, lover Bakken friskt.

Vi fant også den kinaproduserte hjullasteren Caise som Wee Gruppen har importert i to år. Hjullasterne er utstyrt med Kubota-motorer, og de er i modeller opp til fem tonn. Bakken hevder at Wee Gruppen har solgt 50-60 slike i Norge.

Volvo-premiere

Volvo Maskin presenterte sin nye EC300 DL-graver for første gang i Norge. Maskinen kom til landet noen dager før Brekk åpnet Dyrsku'n , og er selve demomaskinen Volvo har brukt rundt om i Europa.

Markedssjef David Kristianlund trekker frem endringer i hydraulikksystemet som det store i den nye graveserien hos Volvo. Ingeniørene bak de patenterte endringene har mottatt en intern pris i Volvo-systemet.

Det er utviklet en ny måte å styre hydraulikken på, spesielt for svingfunksjonene.

- Man kjører opp høyere trykk uten å øke oljemengden, og får en mer "fintuning" av oljemengden. Trykktapet over styringen reduseres, og dette fører til at produksjonen økes og dieselforbruket reduseres. Dieselforbruket beregnet i effektivitet pr. tonn, er blitt redusert med 18%, sier Kristianlund.

På Volvo-standen var det også plass til andre nyheter, blant annet hjullasteren L180G og en A25F-dumper.

Nye grabber

Tom Lillestrøm i Hako Maskin viste nye sorterings- og rivningsgrabber fra Giant. Hako Maskin har lenge hatt hammere fra kinesiske Giant Hydraulic Tech på produktlistene.

- Giant startet med produksjon av grabber i 2010, og nå er vi inne. Dette er et produkt vi vil satse mye på, for prisen er den halve av grabbene vi hadde tidligere, sier Lillestrøm.

Serien består av fem størrelser for maskiner fra fem til 25 tonn. På Dyrsku'n viste Hako Maskin den nest minste og den største (GTD 20 og 35).

Hako Maskin viste også Giant-hammere i forskjellige størrelser, og et stort spekter av den nye vibroplateserien fra Tekpac som kom i mai. I tillegg hadde Hønefoss-bedriften tatt med Liugong-gravere, blant annet en 22 tonn tunge beltegraver som hadde premiere i messesammenheng. Maskinen kom til landet i april, og har vært på rundreise hos potensielle kunder.

- Noe skepsis til kinesiske produkter er det fremdeles. Ved oppstarten i 2005 var den stor, men avtar mer og mer. Fortsatt hører vi at ting ikke holder mål, men vi hadde ikke solgt 100 hammere i året om de ikke holdt mål, sier Lillestrøm.

Ifølge Lillestrøm vil Liugong produsere 60.000 maskiner i 2011. Det kinesiske markedet er desidert størst for Liugong.

Ny Firestone-forhandler

Haslestad Gummiservice viste stolt traktordekk fra Firestone på Dyrsku'n. Selskapet fikk retten til å representere Firestones traktordekk fra Trondheim og sørover i august. Dekkene originalmonteres blant annet på alle nye traktorer fra John Deere og New Holland.

- Målet er 10% markedsandel om to-tre år, sier Hans Jørgen Haslestad som startet selskapet for 29 år siden.

Fikk JCB-agenturet

Lena Maskin overtok like etter sommerferien importen av JCBs landbrukslinje (Fastrack, teleskoplastere, telemaster og hjullastere) fra Nils A. Mørk.

- Vi sjekket markedet lenge. Mørk vokste ikke og hadde ikke godt serviceapparat. Lena Maskin er et nasjonalt selskap med godt serviceapparat, og selskapet er landbruksrelatert. Det var det vi ville ha, sier JCBs Hayden Bale som var på plass i Seljord.

Lena Maskins stand bugnet av JCB-produkter. Spesielt i fokus kom JCBs hurtiggående traktor/trekkmaskin, Fastrack. Lena Maskin presenterte en rekke modeller i Seljord.

- Det norske markedet er idéelt for Fastrack. Bonden vil ha en traktor, men også en maskin han kan bruke til å brøyte snø med og transportere i høy fart, sier Trond Wiker som er salgssjef i Lena Maskin.

Den største Fastrack'en på Dyrsku'n var modellen 8250 med 260 hk og toppfart på 70 km/h. Maskinen er bygget om for å tilfredsstille Steg IIIB-utslippskravene, og snart kommer også den største modellen (8310) til Norge. Denne er utstyrt med Sisu-dieselmotor som yter 310 hk (topphastighet 70 km/h). Fastrack-serien består av åtte modeller fra 160 hk til 310 hk.

- Dette er den eneste traktoren som er godkjent for kjøring i over 50 km/t. Det er trykkluft-hydraulisk bremsebetjening og ABS-bremser, samt at det er opplegg for hengertilkobling. Maskinen har også uavhengig fjæring rundt baut, ramser Wiker opp.

Med JCB-agenturet vil Lena Maskin få tilgang til 50-60 nye modeller, noe som naturlig vil åpne en rekke nye dører. Lena Maskin selger også annet landbruksrelatert utstyr, blant annet McCormick traktorer.

Kjapt salg

Stemningen var god hos Rosendal Maskin under Dyrsku'n. Tidlig første utstillingsdag kom en mann forbi og fattet interesse for hjullasteren JCB 416K. Etter å ha mottatt noe informasjon og tatt en runde, kom han tilbake og kjøpte 10-tonneren med motor på 162 hk, en seks trinns girkasse og topphastighet på 55 km/h.

- Vi har solgt på messe tidligere, men oftest etter å ha gjort mye jobb i forkant. Denne kunden hadde vi ikke sett tidligere, sier salgssjef Olav Hauer. Han tror kunden, Riise Maskin og Industriservice på Odda, slo til på grunn av toppfarten til JCB-hjullasteren.

- Han har fast pris på et stort brøyteområde om vinteren, og den høye farten på hjullasteren kan ha vært utslagsgivende, sier Hauer.

Nytt navn

1. september ble det etablert ny salgs- og serviceorganisasjon for Weidemann i Norge. Det nye navnet er Stemas Norge AS.

- For kundene blir det ingen endringer. De kan ringe de samme stedene som de alltid har gjort, sier salgssjef Morten Iversen.

JMM Group sa opp agenturet på Liebherr og Neuson i Norge med virkning fra 1. september. Nå skilles Weidemann ut i et eget selskap som fremdeles er underlagt JMM Group. Forhandlerne forblir de samme som før. Stemas Maskinsalg A/S i Danmark har representert Weidemann i over 15 år, og deres erfaring vil det nye norske selskapet dra nytte av når det kommer til utrustning, utstyr og større fleksibilitet for levering av maskiner.

Irsk redskapsbærer

Den ferskeste nyheten i Motorsalgs omfattende produktspekter er redskapsbæreren Multihog MH90. Den produseres i Irland og hadde sin norgespremiere på Dyrsku'n. 3,1-tonneren som er 3,4 m lang, 1,96 m bred og 2,4 m høy, har "flust" med kraftuttak både foran/bak. Dermed kan den vesle irlenderen utstyres med en rekke redskaper.

Multihog MH90 har Yanmar-motor med effekt på 61,7 kW (87,5 hk) og toppfart oppgis til 55 km/h.

Motorsalg viste også to Kato-nyheter av året, beltegraverne HD 823MRV (23 tonn) og 8-tonneren HD 308USV. 8-tonneren som hadde sin norgesdebut under "Åpent Hus" på Hokksund-avdelingen (Buskerud) i januar, er særs stutt i stussen, og dermed er denne "korthekken" ideell for trange arbeidsområder. 8-tonneren med skuffekapasitet på 0,12-0,34 m3 er utstyrt med Isuzu-motor med effekt på 40 kW (54 hk), og hydraulikkapasiteten oppgis til 2x74 l/min. Beltegraveren er svært servicevennlig, alle vitale servicepunkter blottlegges via store dører.

23-tonneren HD 823MRV er noe lengre i stussen enn 8-tonneren, men den kompakte beltemaskinen klarer fint å svinge seg rundt innenfor en bredde på 4 meter. Servicevennlighet og redusert drivstofforbruk er også faktorer produsenten fremhever. 23-tonnerens Mitsubishi-motor yter 112,5 kW (153 hk). Beltegraveren kan utstyres med skuffer fra 0,45-1,1 m3, og maks. gravedybde er 6,2-7,7 m alt etter hvilke stikker (2,43-3,9 m) maskinen er utstyrt med.

Finske dumperhengere

fjor sommer ble CaseIH Forhandlers Innkjøpsring (Cifi) nedlagt og Redskapsringen ASA etablert. Den eies av Lantmännen Maskin og selskapets 16 forhandlere. Ringen skal fungere som innkjøpskontor for redskapsspekteret til alle Lantmännen-forhandlere.

Redskapsringens daglige leder, Sven-Åge Myrvang, er stadig på jakt etter nye redskaper, og blant de siste tilskuddene er Multiva TRM dumperhengere fra den finske produsenten Dometal Oy. Hengerserien består av fire modeller med egenvekt fra 2,4 til 3,9 tonn og med lasteevne 11-15 tonn. Dumperkassen(e) er produsert av slitestål som har støt-, strekkfasthet og sliteegenskaper som skal være flere ganger bedre enn vanlig stål. Solide kantforsterkninger og sidestøtter skal sikre lang levetid. Innvendig i lastekassa er det ingen tverrgående sveisefuger eller sammenføyninger som vanskeliggjør tømming. Hydraulisk baklem og hydraulisk demping på draget er standard på alle modellene. Redskapsringen har allerede solgt 23 hengere.

Kantklippere

Redskapsringen har også sikret seg slag-/kantklippere fra den italienske produsenten Zanon. Serien består av syv modeller med vekt på 300-660 kg og arbeidsbredde fra 1,3-2,25 meter. Kantklipperne er montert på en bom som tillater store sideveisbevegelser. Noen av modellene kan også opereres i loddrett stilling for klipping av hekker og kantvegetasjon.

Giant til landbruket

På Dyrsku'n ifjor lanserte Hymax AS Giant minilastere fra den nederlandske produsenten Tobroco. Til nå har Hymax solgt et trettitalls maskiner, de fleste til landbruket. Giant-serien består av et tyvetalls modeller/varianter fra 0,9-3,5 tonn, og Hymax har salgsfokus på 5-6 modeller fra 2,5-3,5 tonn. For ytterligere salgsøkning av Giant-lasterne har Hymax inngått forhandleravtale med Akershus Traktor/Lantmännen Maskin.

Ny Sunward-modell

Trondrud Maskin AS viste en ny Sunward-graver på 5,1 tonn. Den kinesiskproduserte minigraveren SWE50 som kan leveres med stål-/gummibelter, har japansk Kyb-hydraulikk, Rexroth-pumper og Yanmar-motor med effekt på 25,8 kW (35 hk). 5,1-tonneren vil bli levert med skuffe på 265 liter. Med den nye modellen på plass, tilbyr nå Trondrud Maskin syv Sunward-modeller fra 1,8-9 tonn.

Bobcats minste

MT55 er Bobcats minste kompaktlaster, og 1,2-tonneren hadde sin norgespremiere i Seljord. Beltemaskinen med tipplast på 732 kg, har "utendørs" førerhus (plattform bak på maskinen). Den vesle maskinen som har Kubota-motor med effekt på 17,5 kW (23,8 hk), kan utstyres med et "hav" av redskaper fra Bobcats velfylte redskapsprogram.

Debutanter

Østlandske MaskinService AS (ØMS) i Enebakk forhandler Lännen gravelastere og deltok for første gang på Dyrsku'n. Debuterte gjorde også italienske Eurocomach som blant annet produserer minigravere, kompaktlastere og gravelastere. ØMS som ble Eurocomach-importør i vår, viste minigraveren ES180ZT på 1,8-tonneren. - Den vakte betydelig oppmerksomhet, opplyser daglig leder i ØMS, Øyvind Marhaug. 1,8-tonneren har Yanmar-motor på 15,2 kW (21 hk) og Rexroth-hydraulikk. Minigraverserien består av 11 modeller fra 0,9-9,3 tonn. ØMS har i første rekke salgsfokus på tre modeller, 1,8, 5 og 8,5 tonn.

Enslig svale

Den eneste skogsmaskinen A&T fikk øye på under Dyrsku'n var hogstmaskinen Entracon Apache. 10-tonneren som er utviklet av svenske Entracon AB i Forshaga, produseres i Tsjekkia. 8-hjulingen er utstyrt med John Deere-motor på 115 hk (86 kW), Mowi-kran med rekkevidde på 7,5 m og hogstaggregatet LogMax 4000 med fellediameter på 50 cm.

Det er Augestad Graving og Transport AS i Porsgrunn som er forhandler. Firmaet tar også inn lassbærerne Loglander som også er utviklet av Entracon AB. 

Forsiden nå