Nordic Crane Stangelands LR1300 plassert på Gullfaks A.
Nordic Crane Stangelands LR1300 plassert på Gullfaks A.

Festet beltekran til oljeplattform

Da nye offshorekraner skulle settes opp på Gullfaks A-plattformen, boltet Nordic Crane Stangeland AS en beltegående Liebherr LR1300 fast på dekk. Den måtte heises i deler på maks. 24 tonn opp på Gullfaks A.

Lasttesting og sertifisering på plattformen.
Lasttesting og sertifisering på plattformen.

Alle de fire offshorekranene på Statoils Gullfaks A måtte byttes ut for å tilfredsstille nye krankrav. De første tre kranene ble byttet ut ved hjelp av en 200-tonns mobilkran plassert på dekket til plattformen. Den siste av de fire kranene var plassert langt utenfor rekkevidden til de andre kranene, og uten dekksplass for en mobilkran. Selskapet ønsket å finne billigere løsninger enn et løftefartøy med kapasitet på 14.000 tonn til å løfte på plass denne siste kranen på 150 tonn.

Sammen med Nordic Crane Stangeland i Stavanger kom Statoil frem til en langt billigere løsning. Løsningen var å bolte fast en 300-tonns beltekran til en midlertidig dekks-konstruksjon, plassert over fundamentbjelkene til boretårnet.

En stor midlertidig dekks-konstruksjon på 12 m x 18 m, bestående av 2 stk. 2 m høye og 20 tonn tunge ståldragere, ble installert på plattformen. Kranen ble plukket fra hverandre i enheter på mindre enn 24 tonn og fraktet med båt til plattformen. Ute på plattformen ble kranen bygget opp igjen og boltet fast til den midlertidige dekks-konstruksjonen.

Med beltene borte, og boltet fast til underlaget, måtte det lages nye lasteskjemaer til kranens datamaskiner. Som om ikke det var nok måtte kranen tåle vindhastigheter opp mot 25 m/s og sertifiseres på nytt av Det Norske Veritas for plattformbruk.

Installering på den midlertidige dekks-konstruksjonen.
Installering på den midlertidige dekks-konstruksjonen.

Ingeniører fra Liebherr Werke Nenzig implementerte nye lasteskjemaer tilpasset den noe uvanlige situasjonen for en beltegående kran.

Når den gamle kranen var demontert og ny kran var installert på Gullfaks A, ble Liebherr-kranen og det midlertidige dekket demontert og fraktet tilbake til fastlandet.

Alt gikk etter planen. Til høsten skal en lignende operasjon utføres på Gullfaks C.

Installering av ny kran. Sikkerhetsforskriftene på Gullfaks tillot ikke den midlertidig oppsatte kranen å løfte fra supply-skipene. Så delene ble først heist opp på dekk av plattformens offshorekraner.
Installering av ny kran. Sikkerhetsforskriftene på Gullfaks tillot ikke den midlertidig oppsatte kranen å løfte fra supply-skipene. Så delene ble først heist opp på dekk av plattformens offshorekraner.

Nylig ble prosjektet nominert til ESTA-Awards i klassen fagverksbom. ESTA (The European Association of abnormal road transport and mobile cranes) deler ut sine Awards for 2013 i München 18. april, samtidig med at Bauma 2013 avholdes.

- Dette er et veldig spesielt prosjekt, som har krevd mye ekstra innsats og samarbeid for å gjennomføre. Jeg blir skuffet hvis vi ikke vinner, sier en oppriktig og engasjert engineering manager, Kato Øvestad, hos Nordic Crane Stangeland.

Se alle nominerte til ESTA-Awards

Forsiden nå