Tåsentunnelen blir den fjerde tunnelen i Oslo som oppgraderes samtidig.
Kontraktssignering: Foran administrerende direktør i Peab Anlegg, Ivar Roland og avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericson i Statens vegvesen. Bak f.v. byggeleder Øyvind Sæther i Statens vegvesen, prosjektsjef Per Tore Ask i Peab, distriktssjef Morten Sjøli i Peab, prosjektleder Karin Dalberg i Peab og prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen.

Fikk kontrakten på Tåsentunnelen

Enda en Oslo-tunnel skal rehabiliteres. Denne uken ble kontrakten på 152 millioner kroner underskrevet.

Statens vegvesen valgte Peab Anlegg som hovedentreprenør for oppgradering av Tåsentunnelen i Oslo. Kontraktssummen er på 152 millioner kroner, melder Peab i en pressemelding.

Siden mai i fjor har Peab arbeidet med oppgradering og brannsikring av Smestadtunnelen i Oslo. Denne uken ble det klart at Peab får nok et tunneloppdrag i hovedstaden.

- Satsing gjør oss konkurransedyktige

Kontrakten ble signert mandag 25. april av administrerende direktør i Peab Anlegg, Ivar Roland, og avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericson i Statens vegvesen.

− Vi er svært fornøyd med nok en gang å bli valgt som entreprenør for tunnelrenovering for Statens vegvesen. Vår satsing på dette fagområdet gjør oss konkurransedyktige, og våre medarbeidere er både stolte og glade for de positive tilbakemeldingene fra Vegvesenet, sier Ivar Roland.

Arbeid i fire tunneler

Med denne signeringen pågår det arbeider i fire tunneler parallelt i Oslo: Granfoss, Smestad, Tåsen og Bryn. I tillegg pågår mindre arbeider i Hammersborgtunnelen.

Utbedringene i Tåsentunnelen er mindre omfattende enn de øvrige tre på Ring 3 i Oslo.

Kontrakten inneholder om lag 20% byggetekniske og 80% elektrotekniske tiltak.

Blant annet skal dette gjøres:

  • Bygge/utbedre teknisk rom
  • Utbedring av rømningsveger
  • Reparasjon av fuger
  • Skifte/tilføye elektronisk utstyr

Intenst arbeid

Byggeleder Øyvind Sæther ser at det fort kan bli en intens periode for de involverte i prosjektet.

− Hovedutfordringen er at vi jobber om natten med å skifte ut teknisk utstyr og skal sette på trafikk hver morgen i det løpet vi jobber i, sier han.

Peab er nå helt i sluttfasen på Smestadtunnelen, og starter opp arbeidene på Tåsentunnelen i juni. Prosjektet vil pågå frem til oktober 2017.

− Vi har hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen på Smestadtunnelen, og har med mye nyttig erfaring derfra. Tunnelprosjekter som dette krever spesielt fokus på koordinering og planlegging, sier prosjektleder Karin Dalberg i Peab Anlegg.

Forsiden nå