Glimt fra filterfabrikken til Cummins Filtration like ved Izmir i Tyrkia.

Pass på drivstoffilteret

Vi er på full fart inn i den kalde årstiden, og da er tiden inne for å vie drivstoffilteret litt ekstra oppmerksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Dagens moderne motorer med common rail innsprøytning med et innsprøytningstrykk på opptil 2500 bar og snevre toleranser på injektorene stiller ekstra strenge krav til filtrering av drivstoffet. Det gjelder ikke bare for urenheter, men også vann er skadelig. Innblanding av biodiesel i fossil diesel øker risikoen for vann i drivstoffet og dermed faren for bakterievekst i grenseområdet mellom vann og diesel. Bakteriene kan tette filtrene. Forfilter med vannutskiller er derfor en selvfølge på de fleste nyere nyttekjøretøy og maskiner. Moderne dieselmotorer har gjerne en høy andel varm returdiesel som lett skaper økt kondensering i drivstofftanken.

Stor leverandør

Lekang Maskin AS er Skandinavias største leverandør av filtre av alle slag til maskiner, nyttekjøretøy og industrien. Selskapet markedsfører blant annet Fleetguard filtre som produseres av en egen divisjon under Cummins, verdens største frittstående motorprodusent. Fleetguard drivstoffiltrene har det spesielle filtermediet StrataPore. StrataPore er et flersjikts-medium hvor de forskjellige lagene skiller ut stadig mindre partikler. De aller minste partiklene er ofte de skadeligste for motorene. StrataPore er syntetisk og opptar ikke vann, noe et filtermedium på cellulosebasis kan gjøre.

I en melding minner Lekang Maskin om at det også er tid for å skifte lufttørkerfilteret. Det fjerner fuktighet og olje fra trykkluftsystemene i nyttekjøretøy, noe som er viktig for driftssikkerheten på trykkluftbremsene, spesielt gjennom den kalde årstiden.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS