Arbeidet med Sørkjostunnelen gikk i stå etter at OSSA fikk sparken i vår.
Arbeidet med Sørkjostunnelen gikk i stå etter at OSSA fikk sparken i vår. (Foto: Statens vegvesen)

Fikk sparken – la inn nytt tilbud

OSSA fikk sparken fra tunnelprosjektet i Sørkjosen. Da kontrakten ble lyst ut på nytt, la spanjolene inn nytt tilbud.

Tirsdag var det klart for tilbudsåpning på tunnelbygging i Sørkjosen i Troms.

Tunnelbyggingen her ble avbrutt i vår da Statens vegvesen hevet kontrakten med spanske Obras Subterraneas (OSSA) – som Vegvesenet mente ikke holdt tempoet som ble foreskrevet i kontrakten.

Les saken: Vegvesenet gir spanske OSSA sparkenBedriften klarte ikke bygge tunnel i Sørkjøsfjellet i Troms raskt nok.

Nå krever OSSA 100 millioner kroner av Vegvesenet i erstatning. Men det hindret ikke at OSSA la inn et nytt tilbud på jobben.

Les saken: OSSA krever 100 mill. av VegvesenetSpanske OSSA fikk sparken av Statens vegvesen, men krever nå erstatning.

Spanjolene var nemlig blant fem entreprenører som kom med tilbud, og OSSA har også det laveste tilbudet på 421 millioner kroner - 12 millioner lavere enn Skanska:

  • LMS: 435.762.696
  • Skanska: 435.553.760
  • Veidekke: 476.260.804
  • Implenia: 453.812.223
  • OSSA: 421.133.993,

 

Da OSSA opprinnelig fikk kontrakten i august i fjor, var kontraktssummen på drøyt 415 millioner kroner. Nå er tilbudet altså seks millioner kroner høyere, selv om rundt 400 meter av tunnelen allerede er drevet.

- Situasjonen, der en entreprenør blir oppsagt og så leverer tilbud på samme jobb igjen, er uvanlig. Vi nekter imidlertid ikke OSSA å levere tilbud, så de vil bli vurdert i den videre prosessen. Kontraktstildeling vil skje etter en grundig gjennomgang av alle tilbudene, sier prosjektleder Gudmund Løvli.

Selv om OSSA har det laveste tilbudet, er det ikke gitt at de får jobben. Nylig fikk Veidekke en kontrakt selv om OSSAs tilbud var lavest – fordi OSSA ikke oppfylte kvalifikasjonskravene.

Les saken: OSSA lavest – Veidekke fikk jobbenVeidekke skal bygge ny E134 forbi Kongsberg. To andre selskaper ble avvist.

Tunnelen som skal bygges skal bli 4,6 kilometer lang og går fra fra Jubelen i Sørkjosen til Sørelva på toppen av Sørkjosfjellet.  Statens vegvesen tar sikte på at arbeidet i Sørkjosen kan gjenopptas i august eller september.

Prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen innebærer bygging av en 4,6 kilometer lang tunnel gjennom Sørkjosfjellet. I tillegg kommer utbedring av vegen mellom Langli og Langslett, inkludert krysset E6/fv. 866.

Den nye vegen gjennom fjellet vil sikre bedre framkommelighet, økt trafikksikkerhet og kortere reiseveg.

Prosjektet anslås å være ferdig senhøsten 2017.

Forsiden nå