VW Transporter 4Motion med den nye 180-hesteren er en super kjøremaskin, sterk og stødig, stille og komfortabel.
VW Transporter 4Motion med den nye 180-hesteren er en super kjøremaskin, sterk og stødig, stille og komfortabel.

Fin langtur i T5 "Spitzenklasse"

Før denne Fjellrunden hadde vi prøvd den nye topputgaven av VW Transporter 4Motion under et pressearrangement i Italia og på et lite VW 4x4-raid i Trysil. Begge deler ga meget sterk mersmak. Mens det ennå var vinter, fikk vi prøvd den på Fjellrunden med ekstrainnslag som tilhører Fjell- og fjordtesten.

I glede over å ha fått slått kloa i demobilen, lastet vi den med en pall med bly på450 kgog dro avgårde nordover. Det oppdaget vi kan gå veldig raskt hvis man ikke bruker cruies-kontrollen i redsel for å miste lapppen. Men på den faste måleetappen for dieselforbruk kjørte vi den slik vi kjører alle andre varevogner som blir underkastet forbruksmåling. Forbruket kommer vi tilbake til.

En detalj

Varebilene i Europa holder i dag et meget høyt nivå. Hos fabrikantene er de ikke lenger "stédøtre". Det satses på dem, og det er ikke lenger slik at det er lett å skille "klinten fra hveten".

Til saken: En av våre favoritter for vinterforhold er Mercedes-Benz Vito. Detaljen som akkurat her er saken, er at Vito ikke blir stiv "på fjæringen" i sterk kulde. Den beholder sin myke og godt dempede fjæring selv om det er beinkaldt. VW Tranporter er derimot mye stivere og mindre komfortabel i sterk kulde. I høyere temperaturer blir den like komfortabel fjæringsmessig som Vito. Dette er en detalj, og det eneste området hvor den blir slått av konkurrenten Vito. På flere andre områder er det nå motsatt. Det området hvor den nye VW Transporter slår Vito klarest på, er lydisoleringen, eller støynivå. Der virker dagens Vito foreldet i sammenligning.

Super drivlinje

I stedet for å lage flere effektklasser ved hjelp av forskjellig slagvolum, er trenden nå at man bruker  samme blokk og varierer effekt og dreiemoment ved hjelp av det elektroniske innsprøytingssystemet, kompresjonsforhold og turboteknologi. Man bruker turbo med fast geometri og wastegate-ventil på de svakeste, variabel turbo på de sterke utgavene, og på de siste generasjonene kommer to turboer på topputgavene.

Super-Tranporteren med den nye 2-literen og 179,52 hk og 400 Nm har to turboer. Det gir en dreiemomentkurve som øker kjørbarheten, og sammen med demobilens 7-trinns DSG-girkasse gir det egenskaper som gjør kjøring av bilen til en frydefull opplevelse.

4Motion-systemet

At Volkswagen fant et annet navn enn Syncro på sitt 4x4-system da visco-koblingen ble byttet ut med Haldex, er forståelig. Haldex-koblingen har andre og bedre egenskaper, men er også langt mer komplisert. I demobilen var fjerde generasjon Haldex, Haldex 4, montert.

På veien opp gjennom generasjonene er svakheter eliminert, noe som betyr at koblingen er blitt enda mer avansert, eller komplisert om man vil. Nå er "alt" elektronisk styrt.

Under kjøring merker sjåføren ikke at bilen har firehjulsdrift. Kjøregenskapene blir ikke negativt påvirket, heller tvert imot. Bakhjulene får hele tiden overført 10% kraft. Når det trengs mer, noe som avgjøres av computeren og ikke av hjulspinn-generert oljetrykk slik som på Haldez 2, oppstår ikke rykket i bilen idet bakhjulsdriften kobles inn. På denne Fjellrunden hadde bilen flere ganger bruk for firehjulsdriften, men vi merket ikke noe til det på annen måte enn at ingen hjul spant. Om det skjedde et lite øyeblikk, oppdaget computeren det før oss og koblet inn bakhjulene.

Vi har forklart Haldex-koblingen mer detaljert flere ganger i dette bladet; nå nøyer vi oss med å minne om at det store poenget for Volkswagen med overgangen til en computerstyrt elektro-hydraulisk kobling er at 4x4-utgaven innehar alle ESP-funksjoner.

VW Transporter 4motion med elektronisk styrt drivstoffinnsprøytning, med 7-trinns DSG girkasse og ESP med alt det innebærer, er selvfølgelig en bil "full av elektronikk". Det er uungåelig hvis bilen skal holde et høyt nivå idag, og kjøper man komponentene fra de rette produsentene, fungerer de lenge.

Forbruk

Vi vet det jo alle: Måten det kjøres på, slår ut på forbruket. I moderne biler kan man se det i funksjonsdisplayet. Vi så at dersom man fristes til å nyte gleden av å kjøre en råsterk motor, kjøre forbi med mye gass, akselerere mer og oftere enn nødvendig, øker forbruket betydelig.

På den faste måleetappen fra Dombås til Kolbotn gjorde vi det ikke. Litt kjedelig i forhold, men betydelig rimeligere, og man kommer frem til målet bare noen minutter senere.

Ut fra erfaring ventet vi på forhånd et forbruk på rundt 0,8 lit/mil med den aktuelle totalvekten. Det var kanskje noe pessimistisk for Volkswagens siste skrik dieselmotor. På de 35,52 milene brukte bilen, eller motoren, siger og skriver26,10 literdiesel. Det gir et gjennomsnitt på 0,73 lit/mil.

Det er et forbruk vi tidligere gjerne har fått med moderne common rail-innsprøytede motorer i biler med500 kglavere totalvekt. Det sier mye, men tar ikke i betraktning at VW Transporter 4Motion også har 4-hjulsdrift. Da er forbruket ikke kun "bra", det er meget bra.

Forsiden nå