Illustrasjonen viser den nye situasjonen på Farriseidet i 2021. Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjonen viser den nye situasjonen på Farriseidet i 2021. Illustrasjon: Statens vegvesen

Fire tilbud på Farriseidet-kontrakt.

Fire entreprenører konkurrerte om den siste E18-kontrakten i Larvik. Tilbudene varierte fra 267,5 til 326,5 millioner.

- Nå starter jobben med kvalitetssjekk og kontrollregning av entreprenørene og deres kontraktstilbud, sier prosjektleder Gunn Brungot.

Mye riving før bygging

Denne siste store kontrakten på E18-prosjektet Bommestad-Sky omhandler riving av de eksisterende E18-bruene og et nytt lokalveisystem i tilknytning til av- og påkjøringer til E18 ved Larvik.

Det blir et komplisert anleggsarbeid med riving av bruer over Vestfoldbanen til Skien, over flere fylkesveier og over Farriselva.

Spesielt trafikkavviklingen blir utfordrende med mange faser for omlegginger gjennom den ca. tre år lange byggeperioden. Nettopp det at man må ha trafikk gjennom anleggsområdet hele tiden, gjør at byggetiden blir noe utvidet.

Farriseidet; bruer som skal rives. Illustrasjon: Statens vegvesen

Anleggsstart i april

Arbeidet starter opp etter at den nye E18 med Farrisbru og Martineåstunnel er åpnet. Hvis alt går som planlagt, kan arbeidene på Farriseidet dermed startes opp i april.

Det første som skal gjøres, er omlegging av en høyspenttrasé som krysser det nye veisystemet. Deretter starter rivingen av E18-bruene og lokalveibruene i tur og orden.

Her er tilbyderne med priser:

  • Marthinsen & Duvholt AS, 267.566.709 kroner.
  • NCC Norge AS, 299.341.056 kroner.
  • Kruse Smith Entreprenør AS, 317.824.282 kroner.
  • HAG Anlegg AS, 326.510.313 kroner.

Forsiden nå