Prosjektleder Halgeir Brudeseth og byggeleder Jon-Trygve Løvik foran Måndalstunnelen. (Foto: Linn Silseth/Statens vegvesen)
F.v. teknisk byggeleder elektro Geir Inge Bersås, byggeleder Jon-Trygve Løvik. Bak: prosjektleder Halgeir Brudeseth. (Foto: Linn Silseth/Statens vegvesen)

Fire vil fikse tunneler

Det var store forskjeller på de fire tilbudene da fire norske entreprenører meldte sin interesse for å utbedre to tunneler.

Fire entreprenører har levert tilbud på utbedringen av Innfjord- og Måndalstunnelen på E136 i Møre og Romsdal.

- Vi skal nå kontrollere tilbudene før det blir klart hvem som blir innstilt til å gjennomføre arbeidet. Målet er å være i gang med anleggsarbeidet i løpet av august, forteller prosjektleder Halgeir Brudeseth.

Det er AF Gruppen som hadde det laveste tilbudet på 308,5 millioner kroner, noe som var 15 millioner kroner lavere enn One Nordic Kraftmontasje AS som hadde det nest laveste tilbudet. Spranget var derimot stort opp til det høyeste tilbudet på 423,7 millioner kroner som kom fra Implenia Norge.

Tilbyder

Tilbudssum uten mva.

AF Gruppen Norge AS

308 582 441 kr

One Nordic Kraftmontasje AS

323 755 529 kr

Skanska Norge AS

344 899 627 kr

Implenia Norge AS    

423 721 121 kr

 

Anleggsarbeidet skal pågå ut mai 2018. Det skal gjøres omfattende arbeider i tunnelene for å oppfylle de strenge kravene vi har til sikkerhet i Norge og Europa. Alt av elektrotekniske installasjoner og sikkerhetsutstyr skal skiftes ut i begge tunnelene. Både Innfjord- og Måndalstunnelen får DAB-dekning, ny vann- og frostsikring, brannventilasjon, gjennomgående betongrekkverk og nye snunisjer. I tillegg får Innfjordtunnelen kameraovervåkning, høyttalere, og sammenhengende ledelys.

Konsekvensene for trafikantene er store – fordi utbedringen av tunnelene går over mange måneder.

- Det er som å bo i et hus som rehabiliteres! Det er nødvendig, men slitsomt mens det pågår, sier Brudeseth.

Arbeidet i Måndalstunnelen vil bli utført i sommerhalvåret, og muligens om vinteren når vær- og føreforhold tilsier det. Trafikken planlegges avviklet med kontinuerlig ledebilkjøring fra kl. 18-06 i en kjøreretning av gangen på den gamle vegen på utsiden av tunnelen.

Forsiden nå