Med en stor bilpark og lastemaskiner kan Erlandsen Transport ta seg av store snømengder på kort varsel.
Med en stor bilpark og lastemaskiner kan Erlandsen Transport ta seg av store snømengder på kort varsel.

Flere ben å stå på

I 1999 fikk Erlandsen Transport AS, Harstad, en omfattende brøytekontrakt med Forsvaret. Da innså ledelsen at de også trengte en hjullaster som supplement til sine brøytebiler. En brukt Komatsu WA320 ble anskaffet, og veien inn i en ny sektor var staket ut.

Det tradisjonsrike transportselskapet ble aksjeselskap først i 1996 da tredje generasjon, dagens leder Einar Are Erlandsen (49), overtok etter faren Hans Andreas Erlandsen. @%:Faren hadde styrt transportvirksomheten fra 1954 da han overtok etter sin far, Einar Erlandsen, gründeren som allerede i 1930 startet transportvirksomhet med en lastebil. På det meste hadde Einar Erlandsen to biler som var beskjeftiget i kull og iskjøring for Bertheus J. Nilsen og i tillegg brøyting.

Et nytt marked åpnes

Forsvarskontrakten var stor og omfattet all brøyting for Forsvaret i Harstad. Det viste seg raskt at Komatsu-lasteren ble en nyttig tilvekst til bilparken, og i 2002 ble det besluttet å anskaffe nok en brukt Komatsu hjullaster. Valget falt på den større modellen WA380.

- Siden er det blitt flere hjullasterkjøp. I 2004 byttet vi ut vår første WA320-laster i den nyere Komatsu WA320-5, og

ytterligere bytter kom i 2005, 2009 og 2011 da vi fikk en WA380-6. Det siste skiftet ble foretatt i januar i år med modellen Komatsu WA320-6, sier Einer Are Erlandsen.

- Etter hva vi forstår har alle hjullasterne vært Komatsu. Hvorfor det, Erlandsen?

- Komatsu har ord på seg å være en sterk og robust lastemaskin. Vi trengte en virkelig arbeidshest, og våre erfaringer har vist seg å stemme med ryktet. Vår kontakt med Hesselberg i Trondheim og sentralt i Oslo har fungert utmerket. Vi får den hjelpen vi trenger, og i tillegg har Hesselberg en dyktig servicemann i Harry Tobiassen på Sortland. Det er ti mil unna, og han kommer raskt dersom vi trenger hjelp, sier Erlandsen.

- Hvordan vil du beskrive selskapets styrke?

- Vår allsidighet gjør at vi kan løse et bredt spekter av jobber for oppdragsgiverne. Transportvirksomheten har vært og er bærebjelken, men vi er i rask utvikling. Vi disponerer syv tippbiler, fire betongbiler, en pumpebil for betong og to kombibiler med krokløft. I tillegg kommer de to Komatsu hjullasterne, og vi har også fått tre gravemaskiner etter at vi nylig overtok et entreprenørfirma. Anleggsmaskinene har gitt oss et nytt ben å stå på, sier Erlandsen.

I april lavet snøen ned i Harstad og Einar Are Erlandsen bekrefter overfor Hesselberg-selger Kjell Jansen at Komatsu-lasterne er å stole på.
I april lavet snøen ned i Harstad og Einar Are Erlandsen bekrefter overfor Hesselberg-selger Kjell Jansen at Komatsu-lasterne er å stole på.

Nærområdet viktigst

Betjening av nærområdet er viktigst for Erlandsen Transport AS, men like viktig er det å følge med på endringer som skjer og fornye biler og maskiner i takt med disse. For et år siden kjøpte selskapet sin første krokbil, og nå går det to i fliskontrakt med det nye energiverket. Tiden vil vise om det blir behov for flere.

I tillegg har bedriften anskaffet biler for transport av asfalt i sesongen, og har også hatt transportkontrakt med hengerbiler og en semi for T. Stangeland Maskin i Stavanger.

Firmaet har 16 ansatte og fem ekstra sjåfører. I 2011 passerte omsetningen i Erlandsen Transport AS 20-millionersgrensen.

Forsiden nå