Flere nye dekk fra Goodyear

Flere nye dekk fra Goodyear

Goodyear har nylig lansert flere dekknyheter, med hovedvekt på den helt nye Marathon-serien for lastebiler i langtransport og Regional RHT II, en helt ny serie tilhengerdekk for regionaltransport.

Marathon LHS II + og LHD II + er henholdsvis styre- og drivakseldekk. Ifølge en melding fra Goodyear Dunlop Norge er dette langtransportdekk med den aller laveste rullemotstanden av alle Goodyears lastebildekk. Rullemotstanden er 7% lavere enn hos den forrige generasjonen. Dekkene har dessuten fått bedre grep på vått underlag, uten at dette går på bekostning av kjørelengden. Dette skyldes et nytt slitebanemateriale som kalles Silfex. Dette er en blanding av såkalte sillikafyller og naturgummi av beste kvalitet. I tillegg til lavere rullemotstand har noen av dimensjonene av LHS II + for styreaksler fått høyere lastekapasitet enn tidligere.

Den lavere rullemotstanden til de nye Marathon-dekkene kan medføre en reduksjon i drivstofforbruket på 1% sammenlignet med tidligere generasjon. Det høres kanskje ikke mye ut, men for en langtransportbil betyr det bedring av økonomien og lavere CO 2-utslipp. Hvis man som eksempel tar en lastebil med tilhenger med en årlig kjørelengde på 120.000 km og et gjennomsnittsforbruk på 4,0 liter pr mil, vil de nye dekkene kunne redusere drivstofforbruket med 480 liter og CO 2-utslippet med over 1,2 tonn på årsbasis.

Goodyear har samarbeidet tett med blant annet Mercedes-Benz i arbeidet med å utvikle de nye Marathon +-dekkene.

Regionaldekk

Det nye tilhengerdekket Regional RHT II er først og fremst beregnet på 22,5-tommers felger og har forbedrede kjøreegenskaper og lavere rullemotstand enn forgjengeren. Andre viktige egenskaper som Goodyear Dunlop Norge nevner, er svært gode vannplaningsegenskaper og robust oppbygning som gir økt levetid. Mønsterformen gir dessuten minimalt feste for stein og har bedre bremseegenskaper på vått underlag.

Dekket har ny dekkstamme som reduserer den interne temperaturen i dekket. Slitebanematerialet er også nytt og har 15% mer gummi. Slitebanen på Regional RHT II er 10 mm bredere og 8% dypere enn hos forgjengeren.

Regional RHT II kan både mønsterskjæres og regummieres. Tilhengerprodusenten Schmitz Cargobull har vært en viktig samarbeidspartner i utviklingen av det nye tilhengerdekket.

Utvider Omnitrack-serien

I tillegg til de nevnte nyhetene lanserer Goodyear også 14 nye dekk i den såkalte Omnitrack-serien. Dette er dekk for lastebiler i blandet bruk med kjøring både på og utenfor vei, eksempelvis på byggeplasser, avfallsdeponier og i grustak. Dekkene finnes både som styredekk og drivhjulsdekk. En helt ny dimensjon er 325/95R24. Dette er et slangeløst dekk som er motstykket til 12,00R24, men med en økt lastekapasitet på 500 kg pr. aksel.

En ny og optimert stammekonstruksjon gir god skademotstand og holdbarhet, samt velegnet for regummiering. Den såkalte Duraseal-teknologien er benyttet på enkelte av dekkene i Omnitrack-serien. Hvis en gjenstand med diameter på inntil 6 mm trenger inn i dekket, vil forseglingen i Duraseal-laget i slitebanen forhindre at luft slipper ut, selv om gjenstanden fjernes.

Forsiden nå