Volvo FMX er konstruert som en anleggsbil, så her er den i sitt rette element.
Volvo FMX er konstruert som en anleggsbil, så her er den i sitt rette element.

Født som anleggsbil

Volvo FMX ble utviklet fordi Volvo ønsket å ha en kjøretøyserie spesielt tilpasset anleggskjøring. At mange kunder, ikke minst norske, velger dette konseptet til andre bruksområder, er en annen sak.

«Vår» bil er utstyrt med sovehytte med normalhøyt tak. Andre muligheter er kort førerhus, langt førerhus med noe senket tak, samt Globetrotter-førerhus i to forskjellige høyder. Her kan man velge etter ønske og behov. Sovehytte med normalhøyt tak blir ofte førstevalget i kjøring hvor man sjelden overnatter i bilen og hvor kort hytte strengt tatt er tilstrekkelig. Likevel er det gode grunner til å velge den lange varianten. Man får en helt annen romfølelse, og så er det fint å kunne legge seg ned for å hvile litt i pauser og om man må vente en stund på last. Og for all del; det går fint å overnatte i den brede og gode køyen. Det som er kronglete med bare drøyt halvannen meter fra gulv til tak, er å skifte klær. Med Globetrotter-førerhus oppnås full ståhøyde.

Kjøretøyet Volvo stilte til disposisjon, var utstyrt med den største 13-litersmotoren som leveres i FMX. Den har et effektuttak på 500 hk og et dreiemoment på 2500 Nm. Hos de fleste andre produsenter må man opp i litt høyere effekt for å få et så bra dreiemoment. Videre er bilen utstyrt med Volvos egen automatiserte girkasse, I-Shift, som kanskje er den beste på markedet. Manuell giring er i liten grad noe tema heretter, heller ikke i anleggsbiler. Videre plusser vi på med tandemboggi med navreduksjon, noe som innebærer skivebremser foran og tromler bak, samt parabelfjærer foran og moderne trapesfjærer bak. Dette er kombinasjoner som tåler tøffe driftsforhold og krevende underlag, uten at det går ut over komforten av den grunn.

FMX'en skulle leveres til kunde uken etter vår prøvekjøring. Han har neppe noen grunn til å beklage kjøretøyvalget.

Førerplassen

Det er lett å finne seg til rette bak rattet. Innstilling av ratt og sete går veldig greit. Bryteren for rattreguleringen er i form av en egen pedal. Man trykker ned pedalen, stiller rattet med begge hender i ønsket posisjon og slipper pedalen igjen. Etter vår mening er dette en bedre løsning enn bryter på rattstammen. Hendler og brytere sitter stort sett greit til. Noen av symbolene på hendlene og enkelte brytere dekkes av rattet, men alt er så logisk ordnet at det ikke gjør så mye.

Alle speil sitter fornuftig plassert og gir god sikt rundt kjøretøyet, uten altfor store blindsoner når det gjelder utsyn på skrå forover.

Volvo er en av få som har betjening av den automatiserte girkassen som en girspak. Det er egentlig en smakssak om man liker dette eller betjening på rattstammen, men Volvos løsning fungerer veldig bra. Rattstammehendlene styrer blend/fullys, retningslys og cruisekontroll på venstre side og vindusviskere, kjørecomputer og motorbrems/retarder på høyre side. Bilen har ikke retarder, men Volvos kraftigste motorbrems, VEB+. Den yter hele 375 kW (510 hk), altså mer enn motoreffekten.

Dashbordet har mange praktiske oppbevaringsplasser for småting. I tillegg kommer en oppbevaringsboks oppå motortunnelen og to skap med topphengslede luker over frontruten. Det er tilstrekkelig i en slik bil.

Kjøreinntrykk

Fordelen med FMX-konstruksjonen er blant annet at det ikke er så høyt opp til førersetet. To velplasserte stigtrinn, og man smetter lett på plass bak rattet. Lav hytteplassering betyr nødvendigvis tilsvarende høy motortunnel som begrenser bevegelsesfriheten over til høyre del av førerhuset og til køyen. I en anleggsbil hvor man ikke skal overnatte særlig hyppig, er bekvemt innsteg likevel å foretrekke.

Det er lett å finne seg til rette, og når man begynner å kjøre, stiger humøret ytterligere. Bilen er retningsstabil, og bladfjæringen gir faktisk ganske bra fjæringskomfort, i hvert fall med fullastet bil. Den automatiserte girkassen gjør jobben fortreffelig, og samspillet mellom motor og girkasse er ypperlig. Det kompakte førerhuset krenger lite, og man føler bedre kontakt med underlaget der det er trangt enn når man sitter høyt. I hele tatt gjorde bilen en glimrende jobb på vår testrute som består av alt fra motorvei til beintøffe bakker og smal og dårlig veibane.

Bilen har altså ikke retarder, men Volvos kraftige regulerbare motorbrems VEB+. Den er absolutt tilstrekkelig for single bil, og vi tror den også holder bra med tilhenger også hvis bakkene ikke er altfor lange og tunge. I de bratteste bakkene krever VEB+ litt oppmerksomhet fra føreren. Ved full bremseeffekt sørger girkassestyringen for å gire ned slik at man hele tiden opprettholder høyest mulig turtall for å få best effekt fra motorbremsen. Denne nedgiringen betyr også avbrudd i bremseeffekten fra VEB+, og bilen skyter fart. Man bør altså ha foten i beredskap på bremsepedalen. Vi har kjørt biler hvor bremsestyringen sørger for automatisk å aktivere hjulbremsene et kort øyeblikk under slike forhold, men dette har Volvo FMX åpenbart ikke.

Økonomimodus

I-Shift opererer i utgangspunktet i økonomimodus, men man kan manuelt velge Power-modus. Vi kjørte testruten to ganger, hvorav vi den ene gangen benyttet Power i de to bakkene hvor vi måler tidsforbruket. I den lengste bakken sparte vi 10 sekunder, og i den korteste ble kjøretiden den samme. Men vi brukte 0,8 liter mer drivstoff. Konklusjonen er å la girkassen operere i økonomimodus på vei. Vi ser imidlertid at Power-modus vil ha noe for seg inne på anleggsområder og i terrenget. I Power-modus girer I-Shift ved høyere turtall, og man holder lettere flyten under tunge kjøreforhold.

Vi har kjørt bare en single bil tidligere i vår anleggsrute (DAF XF105, omtale i A&T nr. 1 i år). Volvo FMX kommer noe bedre ut både når det gjelder drivstofforbruk og kjøretid, til tross for ett tonn høyere vekt under kjøringen. FMX gikk imidlertid under optimale forhold (tørr veibane, ingen vind), mens XF105 hadde våt veibane og noe nedbør under kjøringen. Vi er overbevist om at FMX vil kunne gjøre en god jobb også med tilhenger og 50 tonn totalvekt.

FMX er konstruert som en anleggsbil og fungerer etter vår mening utmerket som det. Norske kunder har valgt løsningen også til andre typer transport, eksempelvis melkekjøring, containertransport og tung distribusjon i områder med krevende veiforhold.

Forsiden nå