Bilde fra 2015 da Condotte brukte Drill & Split ved Sydhavna i Oslo i forbindelse med bygging av ny Follobanen og Østfoldbanen. Det er ved Condottes andre Follobanekontrakt, EPC Civil Oslo S, at arbeidet har stoppet opp på grunn av manglende betaling av underentreprenører/ -leverandører. Men det påvirker også EPC Drill & Blast-kontrakten Condotte har med Bane Nor fordi et firma som ikke har fått betalt arbeidet ved begge Condotte-totalentrepreisene.

Follobanen: Underentreprenører har stoppet arbeidet

En av totalentreprenørene på Follobaneprosjektet skylder penger til underentreprenører/ -leverandører.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det har oppstått en midlertidig stans i deler av anleggsarbeidet med Follobaneprosjektet ved Oslo S. Årsaken er at den ene av prosjektets totalentreprenører, Condotte, har et etterslep på betaling til underleverandørene. Dette skriver Bane Nor i en e-post til AT.no.

AT.no kjenner til at underentreprenører har stoppet arbeidet.

Situasjonen som har oppstått er knyttet til Condottes totalkontrakt «EPC Civil Oslo S». Delprosjektet totalt sett er på plan, opplyser Bane Nor, med god fremdrift. Hele Follobaneprosjektet nærmer seg 50 prosent fullført og holder, ifølge Bane Nor, per 5. juli 2017 totalt sett det som er planlagt når det gjelder tid og kostnader.

Prøver å finne gode løsninger

Det ble i juni klart at enkelte av Condottes underleverandører ved Oslo S manglet oppgjør. En av underentreprenørene er også engasjert i arbeid som er del av Condottes andre Follobanekontrakt; produksjon av den første delen av den lange tunnelen.

- Vi beklager at underleverandører som gjør godt arbeid med Follobaneprosjektet, opplever å ikke få betalt sine fakturaer i tide av entreprenøren. Vi gjør hva vi kan for å finne gode løsninger raskest mulig, sier Follobaneprosjektets prosjektdirektør Erik Smith.

Bane Nor/Follobaneprosjektet har møter og samtaler med representanter for Condottes ledelse i Oslo og i Roma. Condotte har foreløpig arbeidet frem en plan for juli og august for å sikre betaling til underentreprenørene/ -leverandørene. Samtidig opplyser selskapet at de er inne i prosesser som vil kunne styrke selskapets finanser på lengre sikt. Selskapet utarbeider en mer langsiktig plan for å kunne opprettholde sine forpliktelser i Norge. Det er Bane Nor som opplyser dette i e-posten til AT.no.

Kommentarer

AT.no har kontaktet en av underleverandørene som etter det vi kjenner til har stoppet sin massetransport ved Condottes anlegg i Oslo. Lederen i dette selskapet henviser til Condotte for kommentar.

Condottes offisielle uttalelse om situasjonen er:

«We are working to solve the issue together with our client Bane Nor. This is an exceptional situation for our company that will not affect the timetable for work to be done this summer. Overall our Follo Line projects are performing according to the contractual schedule.»

Powered by Labrador CMS