Actros SLT 4165 med MegaSpace førerhus forteller straks du ser den at her kommer sjefen. Så er den også spesifisert for opptil 250 tonn togvekt.
Actros SLT 4165 med MegaSpace førerhus forteller straks du ser den at her kommer sjefen. Så er den også spesifisert for opptil 250 tonn togvekt.

Forbedret Actros tungtrekker

Her er det snakk om to grunnleggende forbedringer med ringvirkninger. De essensielle forbedringene av den nye Mercedes-Benz SLT 4165 8x4/4 er at MBs automatiserte girkasse, PowerShift, er videreutviklet for stort dreiemoment, og at den nye modellen tar i bruk en ny, Voith-utviklet såkalt turbo-kobling som erstatter en vanlig converter.

En viktig "ringvirkning" av at PowerShift-kassen kan benyttes, er at MegaSpace-førerhuset kan brukes i SLT-serien for første gang. Det har sine fordeler for sjåfør og eventuell hjelpemann når bilen er ute på langvarig transport og må stoppe for overnatting ute i bushen. Det er også en fordel for konstruktørene, eller designerne, som skal plassere mange store komponenter bak hytteveggen - komponenter som i en standard trekkvogn blir plassert i chassiset. Sist, men kanskje ikke minst, tungtrekkeren SLT bør se ut som "sjef". Med den høye MegaSpace-hytte foran 4 aksler og med diskret brum-brum fra V8-motoren ser man og hører på lang lei at her kommer et flaggskip.

Sterkere motor

Hvor mye effekt som kan tas ut av en 16-liters Mercedes-Benz V8, vet vi ikke, men det er betydelig mer enn de 480 kW, eller 653 hestekreftene, som utvikles av V8-utgaven i den nye SLT 4165 8x4/4. Poenget er hva drivlinjen skal utsettes for av dreiemoment, og hvordan og når. Hvilket turtall, hvilke girtrinn, når momentbegrensning må benyttes: Bare ved høye eller lave oljetemperaturer?

Maks. dreiemoment for den aktuelle SLT-utgaven er 3000 Nm. Slike tall fører ikke til "hakaslepp" lenger, men å slippe løs 3000 Newtonmeter dreiemoment i en drivlinje med clutch og utvekslinger, for ikke å snakke om drivaksler, er ingen spøk. Det er en av grunnene til at Voith og Daimler har utviklet turbokoblingen for denne modellen. En turbokobling er ingen ny oppfinnelse og er blitt brukt lenge innen shipping og spesielt tunge anleggsmaskiner. Voith selv har erfaring med slike koblinger innen papirindustrien hvor Voith er en av verdens største på store papirmaskiner.

Retarder fra Voith

Turbokoblingen i MB SLT 4165 har (selvfølgelig) innebygget retarder, noe Voith er en hovedleverandør av ved siden av ZF. Men systemet i denne modellen med PowerShift har også standard plateclutch som brukes under normal fremdrift/kjøring. Den fungerer da som lockup-clutch for den hydrodynamiske turbokoblingen.

Den kommer til sin rett når opptil 250 tonn skal dras i gang. Da er den bedre enn en vanlig converter. Den har flere hydrauliske kretser, har ikke temperaturproblem, og den er bedre på trekking i kryphastighet og under finmanøvrering.

Forsiden nå