Nye Ford Transit Custom Sport hakk i hel bak Ford Transit Courier Sport på banekjøring.
Nye Ford Transit Custom Sport hakk i hel bak Ford Transit Courier Sport på banekjøring. (Foto: Ford)

Ford fornyer Transit Custom Sport

Med en helt ny 185 HK-versjon av Fords forbedrede 2-liters EcoBlue dieselmotor, blir nå Ford Transit Custom Sport mer effektiv enn den noensinne har vært.

Når den nye versjonen lanseres sommeren 2019, vil den være en av tre tøffe Transit Sport-modeller som bærer de karakteristiske signaturstripene.

Transit Custom Sport øker fra 170 HK til 185 HK og får et dreiemoment på 415 Nm. Dette gir en enda mer sportslig kjøreopplevelse.

Nye Transit Connect Sport, som fikk sin debut på den internasjonale nyttekjøretøymessen i Hannover i 2018, kommer nå også med en oppdatert 120 HK 1.5-liters EcoBlue-dieselmotor med manuelt gir.

Den kompakte Transit Courier Sport er den siste i det sporty varebiltrekløveret.

Ford Transporter Sport-rangen. Fra venstre: Connect, Custom og Courier. Foto: Ford

- Stadig flere kunder etterspør noe mer enn en standard varebil. Med Fords Sport-serie ønsker vi å appellere til de kundene som vil skille seg ut i mengden samtidig som varebilene er akkurat like tøffe og praktiske som resten av de mange bestselgerne i Transit-familien. I tillegg til et iøynefallende design er Sport-utgavene spreke, godt utstyrte biler med mange avanserte førerassistanseteknologier som gjør arbeidshverdagen tryggere og mer komfortabel, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Johnny Løvli.

Økning i salget av Transit Sport-varebiler

I 2018 økte salget av Transit Custom Sport i Europa med hele 58%. Transit Courier Sport hadde en salgsvekst på 52% i 2018.

Ford har ikke de siste 25 årene solgt flere nyttekjøretøy i Europa enn de gjorde i 2018. Hele 380.900 biler ble solgt i de 20 største europeiske markedene tilsammen. Det betyr at det daglig ble solgt mer enn 1000 Ford nyttekjøretøy i Europa.

Også i Norge styrket Ford sin posisjon som Norges nest mest solgte nyttekjøretøymerke i 2018 med et totalsalg på 5564 biler. Så langt i 2019 har denne trenden fortsatt.

Tøffere og sterkere Transit Custom Sport

Den nye 185 HK-motoren i Transit Custom Sport kan fås i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse eller en 6-trinns automatgirkasse. CO2-utslippet er anslått fra 151 g/km og gjennomsnittlig forbruk forventes å være rundt 0,69 l/mil.

Bilen som er designet for å vekke oppmerksomhet har i tillegg til de to karakteristiske fartsstripene også blitt utstyrt med et stylingkit med sideskjørt, kraftigere hjulbuer og støtfanger, sidespeil og dørhåndtak i bilens farge. Den kommer også med 17 eller 18 tommers aluminiumsfelger. Den sporty stylingen inkluderer også «Ebony»-delskinninteriør.

Transit Custom Sport kommer med FordPassConnect som standard. Dette er en modemteknologi som gjør bilen om til en WiFi-hotspot for opptil ti enheter.

Den kommer også med en rekke førerassistanseteknologier som aktiv parkeringsassistent, adaptiv cruisekontroll med intelligent hastighetsbegrenser, filskifteholder og blindsonevarsling for bil og tilhenger med opptil ti meters lengde.

Transit Custom Sport kommer som varebil med kort og lang akselavstand.

Like praktisk og enda tøffere

Nye Transit Connect Sport er også en tøft stylet bil med 16 tommers «Dark Alloy» aluminiumsfelger og delskinn i interiøret.

Som standard kommer 2-soners elektronisk klimaaanlegg, cruisekontroll med justerbar hastighetsbegrenser og aktiv parkeringsassistent. Bilen kan leveres med det innebygde modemet FordPass Connect. 

Med Fords oppdaterte 1.5-liter EcoBlue dieselmotor og 6-trinns manuell girkasse har den et oppgitt forbruk på 0,5 l/mil og et CO2-utslipp på 130 g/km.

Transit Courier Sport er på samme vis en tøff og praktisk varebil, og egner seg godt i mer urbane miljøer.

Her får du tøffe 16 tommers aluminiumsfelger, delskinn i interiøret og et stylingsett i bilens farger. Du kan velge mellom en 100 HK 1.5-liters TDCI-dieselmotor med et forbruk på 0,43 l/mil (112 g/km CO2) eller Fords prisbelønte 100 HK EcoBoost-motor (0.56 l/mil/ 126 g/km CO2).

Forsiden nå