Mørk grå med sorte og røde detaljer vil Ranger Thunder skille seg godt ut fra mengden. (Bilde: Charlie Magee)
Mørk grå med sorte og røde detaljer vil Ranger Thunder skille seg godt ut fra mengden. (Bilde: Charlie Magee)
Innvendig finner vi brodert Thunder logo og røde kontrastsømmer. (Bilde: Charlie Magee)
Standard låsbart rulledeksel over planet. (Bilde: Charlie Magee)
Ibenholt sort grill og skliplate. (Bilde: Charlie Magee)
Sorte 18" felger (Bilde: Charlie Magee)
3D Thhunder logo pår hver side og på bakluka. (Bilde: Charlie Magee)
En helt ny planskiller følger med som standard. (Bilde: Charlie Magee)

Ford med ny Ranger-variant

Ford skal bygge et begrenset antall av den nye Ranger-varianten Thunder. Salget starter nå med leveringer fra sensommeren.

Ford Ranger Thunder er en topputstyrt ny variant av det som er Europas og Norges mestselgende pickup hittil i år. Bilen er basert på Ranger WildTrak som har den høyeste utstyrs-spesifikasjonen av Ranger-variantene. Det gjør at den plasserer seg mellom WildTrak og Raptor.

Totalt skal det bygges 4500 eksemplarer av den nye Ranger-varianten i 2020. Bilen blir utstyrt med den etter hvert velkjente 2-liters Bi-Turbo EcoBlue-motoren til Ford med 213 hk / 500 Nm dreiemoment. Girkassen er den kjente 10-trinns automatkassen.

Ford Thunder blir levert som dobbeltcab og 4x4 som standard. Hengervekten er 3,5 tonn slik som på WildTrak og nyttelasten ett tonn. 

Styling

Det er utvendig vi finner de største endringene. Bilen vil kun bli levert i sjøgrå-farge, med ibenholt-sorte detaljer i grillen, bakfangeren, skliplaten, tåkelysene veltebøylen og dørhåndtakene. I tillegg er Thunder-logoen, noen detaljer i grillen og i veltebøylen røde. Bilen har sorte 18" felger.

Den har LED hovedlys og baklys med mørk innramming. På planet finner vi en standard bedliner og et låsbart rulledeksel, Mountain Top. Det er også en ny plandeler.

Innvendig finner vi ibenhold-sorte lærseter med en rød Thunder logo og matchende sømmer i rattet, instrumentpanelet og andre detaljer rundt i førerhuset. Det er sorte matter som står i kontrast til de røde opplyste beskyttelsesplatene i døråpningen. 

- Med et røffere utseende for kunder som ikke er engstelige for å bli lagt merke til, vil den nye Ranger Thunder være lett gjenkjennelig på eller utenfor veien, sier Hans Schep, daglig leder for Commercial Vehicles, Ford of Europe.

- Dette dyktige, komfortable og stilige tilskuddet i Europas mest solgte pickup-familie er like tøft og allsidig som den er karismatisk.

Ford Raqnger Thunder har et drivstofforbruk fra 0,78 l/mil og et CO₂ utslipp fra 205 g/km (NEDC), eller 0,91 l/mil og 239 g/km (WLTP).

- Det er store forventninger i salgsapparatet rundt denne spesialversjonen. De tidligere variantene Black edition og WildTrak X har vært populære, sier Roar Kvernhusengen i Ford Norge.

Prisen i Norge vil starte på 565.000 kroner noe som er 25.000 kroner mer enn en WildTrak med dobbeltcabin.

Satser på nyttekjøretøy

Ford satser på nyttekjøretøy og har siden lanseringen av «Big Bang» i 2012 hatt en kraftig vekst og har vært på første plass i Europa siden 2015. I Norge har Ford klare vekstambisjoner og ligger på førsteplass foran VW Amarok i pickup-segmentet hittil i år. 

I 2022 vil det komme en helt ny pickup i Europa. Denne utvikles av Ford, men skal også selges som et VW produkt og begge versjonene skal produseres ved Ford-fabrikken i Sør-Afrika.

Samme år skal en elektrisk versjon av F-150 lanseres, og denne skal etter det vi kjenner til baseres på Rivian-plattformen. Rivian er et oppstartsfirma som Ford investerte i i 2019. Det er hittil liten interesse rundt elektriske pickuper, men mye interesse for elektriske varebiler ifølge Ford Norge.

Forsiden nå